Han har varit sporthandlare i drygt 25 år. Det började i Huskvarna 1993 med enbart fysisk handel. Han var kopplad till Team Sportia i många år innan han startade Spobik för ett par år sedan med butik på Ekhagen och Hockey Store på Rosenlund. I angränsande lokaler ligger också monteringshallen för cyklar som också domineras av e-handeln.

Det som skickas ut från Rosenlund är till kunder, mest privatpersoner, i stora delar av södra Sverige. Hockey Store har också kontrakt med sju hockeyklubbar i lägre serier än SHL.

Spelade i HV 71

Magnus Sandberg som ansvarar för handeln med hockeyutrustningen har själv varit hockeyspelare. Han spelade elva matcher i HV 71 guldåret 1994-95.

— Det var fyra matcher ifrån att jag också skulle fått en guldmedalj om halsen, säger han utan att vara bitter för det.

Karriären fortsatte sedan i bland annat Mora och Oskarshamn, Magnus är med andra ord en man som vet vad han ska sälja.

— Specialistkompetens är oerhört viktigt, det får kunderna att känna sig mer trygga inför ett köp, säger Peter Arvidsson.

Ytterligare paket skickas ut från Hockey Store, en säker gissning är att det är hockeyklubbar i paketen.
Foto: Elin Elderud

Inte en butik

De båda är noga med att säga att Hockey Store egentligen inte är en butik i vanlig mening.

— Visst säljer vi utrustning direkt i butiken. Det beror mycket på att vi har vårt lager vägg i vägg. Men med tanke på e-handeln är vi i första hand ett utlämningsställe och show-room, säger Magnus Sandberg.

E-handeln spås växa markant de närmaste åren och när det gäller cyklar och hockeyutrustning tros den ligga på ungefär 40 procent år 2023, jämfört med dagens strax under tio procent.

Annons

E-handeln ställer också krav på sporthandlarna.

— Vi måste vara mer effektiva och flexibla. Och det handlar också om att komma upp i sådana volymer så det blir lönsamt på sikt. Det går aldrig ligga på latsidan när man jobbar med sporthandeln.

Höga hyresnivåer

Han är medveten om att de sportbutiker som trots allt tänker fortsätta med en omfattande fysisk handel går en hård kamp till mötes.

— Jag har sagt det förr, hyresnivåerna är alldeles för höga i stadskärnorna. I dag är det svårt att bedriva handeln med rådande konkurrens och det har inneburit att många butiker har fått slå igen.

Men Peter Arvidsson och Magnus Sandberg tänker alltså satsa ännu hårdare på en effektiv e-handel och det finns även framtidsplaner för den fysiska butiken på Ekhagen där cyklar och övriga sportartiklar dominerar.

— Det kommer att bli förändringar, men det får jag återkomma till, säger Peter Arvidsson.

Relaterat: Missa inte: E-handelns framväxt – tema i månadens Näringsliv
Relaterat: Så ska Asecs ta upp kampen mot e-handeln – flera nyheter avslöjas
Relaterat: Framtidsspaning: E-handeln – ett hot och en möjlighet