Det var i just Taberg allting startade. I mitten av 1950-talet grundade makarna Stig och Lisa Lind boktryckeriet Tabergs Tryckeri ett uthus mitt i samhället. Flera år senare flyttades produktionen till de klassiska tegelbyggnaderna där tidigare yllefabriken låg.

I dag består hela Taberg Media Group av ett drygt tiotal bolag i Sverige och är en av Sveriges största leverantör av grafiska produkter och tjänster. I dag handlar det inte enbart om traditionella trycksaker, visitkort, brevpapper och böcker.

Den grafiska branschen har också genomgått stora tekniska förändringar och har digitaliserats allt mer. Förutom grafisk formgivning och trycksaksproduktion erbjuder TMG även avancerade webbtjänster och strategisk affärsutveckling.

Mer mångfald

Annons

– Vi är mer med från ax till limpa. Offsetpressarna är kvar tillsammans med digitalpressarna men nu jobbar exempelvis våra förpackningsdesigners med att utforma hur förpackningarna ska se ut för att nå ut sitt budskap. Mäklarkedjorna efterfrågar ofta prospekt och inom 48 timmar kan vi ge dem vad de vill ha, säger Erik Abrahamsson.

– Mångfalden i bolagen är vår styrka.

Men den största förändringen de senaste månaderna är att koncernen omstrukturerats.

Och det största aktiebolaget heter TMG-Tabergs där dåvarande Jönköpings- och dotterbolagen Junelito, Rydheims samt TMG Göteborg och Tabergs Tryckeri ska samsas under ett tak i ett bolag. Från och med i går ingår även Växjöbaserade Davidssons Tryckeri i TMG Tabergs men med fortsatt verksamhet i Växjö.

Hjärtat i Taberg

– Ibland är det vanligt att företag väljer att lägga en stor del av sin produktion och andra funktioner i större orter. I och med den här satsningen så markerar vi att hjärtat i TMG ligger just där allting började, säger Erik Abrahamsson.

TMG Tabergs blir nu samhällets största privata arbetsgivare med ett 80-tal anställda. Och Erik Abrahamsson tror på goda tider för branschen.

– Det gäller hela tiden att bearbeta marknaden och slå sig in där förutsättningarna är goda. Trycksaker har en framtid men det måste kompletteras med mertjänster där vi också kan stå för det digitala arbetet och utformningen av själva produkten och hur den kan levereras på bästa sätt.