Sträckan på E4 genom centrala Jönköping är olycksdrabbad och när Jönköping växer ökar också trafiken på motorvägen med långa köer framför allt på sena eftermiddagarna.

Ett tredje körfält, ett så kallat additionskörfält, gör att den lokala trafiken försvinner från den belastade motorvägen och det är därför som Lennart Andersson tycker att satsningen är väldigt angelägen.

Annons

Enligt Thomas Lindén, samhällsplanerare på Trafikverket i Jönköping, är ambitionen att börja bygga för ett tredje körfält under 2020, alltså om drygt två år. Det blir en gigantisk ombyggnad vid motorvägen men hur lång tid den kommer att ta kan inte Thomas Lindén svara på.

Det kostar upp mot 50 miljoner kronor att bygga ett additionskörfält, en summa som Jönköpings kommun och Trafikverket delar på.

Diskussionerna kring ett additionskörfält har pågått en längre tid. Moderaterna har också föreslagit att bygga in E4 i en tunnel för att minska det skadliga bullret.

Rent formellt ska regeringen fastställa Trafikverkets förslag under nästa vår.

LÄS MER: E4, Smålands farligaste väg

TV: Se de sjuka köerna från luften

E4