Redan dagarna före påsk stod rulltrappan stilla, det kan vara ännu längre tillbaka som felet inträffade.

Enligt personal på resecentrum var det i samband med en översyn av samtliga rulltrappor, som något större fel ska ha upptäckts på den aktuella rulltrappan.

"Jobbiga kliv att ta"

Alla som anländer norrifrån, exempelvis med tåget från Stockholm mot Malmö, får sedan dess finna sig i att gå uppför rulltrappan vid spår 2. Det går att åka hiss en bit längre bort på samma perrong, men det valet gör inte många.

– Det är faktiskt jobbigare att gå i en rulltrappa mot en vanlig trappa. I alla fall upplever många äldre det, säger en av stationsvärdarna.

I Nässjö resecentrum ska det enligt uppgift vara olika företag, som ansvarar för rulltrapporna. Fastighetsägaren Jernhusen AB har rulltrapporna som leder upp till övergången och ned mot utgången från resecentrum.

Ingången från spår 2 till den uppåtgående rulltrappan, som varit stillastående i över en månad. Det är inte bara flera av länstrafikens tåg som står stilla i avvaktan på reparation eller service...
Foto: Christer Undfors

Övriga rulltrappor, till och från perrongerna, ansvarar Trafikverket för. Carina Wiklund är stationsförvaltare på Trafikverket och kan ge läsare svar på frågan om den trasiga rulltrappan.

Flera läsare eller resenärer har hört av sig till tidningen med hopp om att få svar på när "den där trasiga rulltrappan i resecentrum ska lagas nån gång?".

Ingen tidplan på åtgärd

Vi skickar frågan vidare till Carina Wiklund.

– Vi har ett problem där i Nässjö med en reparation, som tar lång tid att åtgärda. Det är ingen reservdel, som vi har i lager utan vi har fått beställa den. Jag har ännu inte fått veta av min entreprenör när vi kan få rulltrappan reparerad, säger hon.

Annons

Många äldre tycker det är svårt att gå uppför en rulltrappa, det är höga kliv att ta, säger en stationsvärd, som talar med många resenärer.
Foto: Christer Undfors

Wiklund kallar det för en "jättestor reparation" som det tyvärr "inte finns någon tidplan på" när felet kan vara åtgärdat.

– Tyvärr har jag ingen prognos på det, men återkommer gärna när vi vet mer, säger stationsförvaltaren.