Fler och fler vill bli författare, och fler och fler och fler blir det också. Förlagen skär ner och famlar efter nya sätt att publicera och marknadsföra. Samtidigt växer egenutgivningen. Bonniers lanserade sin självpubliceringstjänst Type & Tell i september förra året. De har inte gjort någon marknadsföring utan låtit ryktet sprida sig och tjänsten är fortfarande i en beta-version. Trots detta har den redan 13 000 unika användare, berättar Lina Forsback, som är Sales and Marketing manager på Type & Tell. Hittills har 50 färdiga böcker publicerats via tjänsten.

Fakta: Egenutgivning - så funkar det

Att vara egenutgivare innebär att du ger ut din bok på ditt eget förlag. För det kan du anlita..

Fakta: Egenutgivning - så funkar det

Att vara egenutgivare innebär att du ger ut din bok på ditt eget förlag. För det kan du anlita en självpubliceringstjänst som hjälper till med layout, tryck och omslag till exempel.

Skillnaden mellan ett vanligt förlag och en självpubliceringstjänst är alltid pengar. Ett vanligt bokförlag tar den ekonomiska kostnaden för utgivningen. Förlaget betalar sen författaren royalties på försäljningen av boken (ofta omkring 27 procent av vinsten).

Om avtalet gäller att du ska betala hela eller delar av utgivningskostnaden själv, handlar det inte om ett förlag utan om en självpubliceringstjänst.

Ger du ut din bok själv är hela vinsten din.

Det finns också så kallade hybridförlag, där förlaget och författaren delar på både kostnaden och vinsten.

– Vi ser vår tjänst som en demokratisering av det fria ordet, säger Lina Forsback. Alla har möjlighet att göra sin röst hörd, och kan ge ut sin bok om de vill.

Är det revolution på gång? Att vara egenutgivare är definitivt mera rumsrent idag än för bara fem år sen. Då var det synonymt med dålig kvalitet på både text och utförande och egenutgivna böcker hittades oftast via illa designade bloggar där de lanserades av författarna själva.

I dag är det en indierörelse med nätverk och kanaler. Egenutgivna böcker kan beställas från Adlibris som vilken Norstedtstegelsten som helst. Författare som inte har tålamod att vänta på den traditionella bokbranschen eller som tycker att de ekonomiska villkoren är för dåliga går till hybridförlag eller självpublicerar.

Alexandra Borg är doktor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet och forskar om självpublicering i den digitala tidsåldern.

– För bara 150 år sen var vi alla egenutgivare, säger hon. Förläggaren är en ganska ny gestalt som agerar riskkapitalist. Förr fick man bekosta tryckningen själv.

Nu gör många det igen. Och ett etablerat storförlag som Bonniers startar en tjänst för just det. Men varför? Ger inte det dubbla signaler?

– Bonnierförlagen är ju en stor aktör på marknaden, säger Lina Forsback. Då är det såklart viktigt att vara med och driva utvecklingen. Men Type & Tell är en helt fristående verksamhet inom Bonnierförlagen.

Det går alltså inte att ge ut sin bok med hjälp av Type & Tell och komma och säga att den är utgiven på Bonniers. Det finns inget kontrakt, ingen redaktör, ingen utom författaren själv som har ansvar för boken. Däri ligger skillnaden.

– Författaren har 100 procent rättighet till sitt verk vilket innebär att du kan ge ut din bok via oss och samtidigt bli antagen av ett förlag, vi binder inte upp dig överhuvudtaget, säger Lina Forsback och tillägger: Vi är inget förlag utan en förmedlingstjänst.

Alexandra Borg tycker att det är logiskt att Bonniers har klivit in på självpubliceringsarenan. I USA har flera stora förlag sina egna självpubliceringstjänster.

Annons

– Det skulle kunna vara en spännande förläggarmetod – att titta på vilken typ av material man får in och vad som säljer bra.

Lina Forsback håller med.

– Man skulle kunna se oss som en plantskola för författarskap. Det finns ingen upparbetad rutin än mellan oss och förlagen, men vi vet att de håller koll på vad som ges ut via oss.

Och just det är kanske mångas dröm. Det händer ju faktiskt ibland. Framgångssagan ”50 Shades of Grey” är ett exempel, och i Sverige finns deckarförfattaren Emelie Schepp, som nu ges ut av Wahlström & Widstrand. Hon startade som egenutgivare och sålde sin första bok i 40 000 exemplar innan hon blev erbjuden ett förlagskontrakt. Bokförlagen är förstås inte dummare än att de plockar upp författare som gett ut själva med framgång – det är personer som redan har en plattform och uppenbarligen kan marknadsföra sig, så med lite extra puts på produkten som ju förlaget kan bidra med, kan det bli något som verkligen säljer.

Kanske håller egenutgivningsscenen på att bli den nya manushögen för förlagen?

Cecilia Knutsson, förläggare på Rabén & Sjögren, säger att de stadigt får in omkring 2000 manus om året från aspirerande författare. De som försöker bli utgivna av traditionella förlag verkar alltså inte ha blivit färre. På Rabén & Sjögren håller de inte så mycket koll på egenutgivningen – de har fullt upp med det som kommer in den traditionella vägen. Men, tillägger hon:

– Det händer ganska ofta numera att vi får egenutgivna böcker med posten istället för vanliga pappersmanus. Dem går vi igenom och bedömer på samma sätt som alla manus som skickas till oss.

Det verkar bli mer och mer vanligt att ge ut själv, först, medan man väntar och hoppas på ett traditionellt förlagskontrakt. Ett slags livrem-och-hängslen-inställning till bokutgivningen. Eller ett sätt att själv ta ansvar för sitt författarskap istället för att sitta och vänta, som passar vår snabbrörliga tid.

Sveriges författarförbund har vid första anblicken ganska hårda krav på medlemskap. Du ska ha publicerat ett omfång av minst två verk som håller viss kvalitet, för att få vara med i klubben. Vad innebär viss kvalitet? Innebär det att egenutgivare på grund av det envisa ryktet om dålig kvalitet automatiskt är utestängda? Nej, inte alls, visar det sig.

– Vi har många egenutgivare som medlemmar, säger Gunnar Ardenius, ordförande i författarförbundet. De bedöms av en invalsnämd som tar hänsyn till kvalitet och omfång när de ansöker om medlemskap.

Så du kan vara medlem i författarförbundet. Få dina böcker sålda av de stora nätbokhandlarna, få professionell hjälp med allt från innehåll till layout och marknadsföring. Finns det egentligen några nackdelar med att vara egenutgivare i dag? Ja, särskilt många recensioner i dagspressen kommer du inte att få. En koll av svenska kultursidor visas att egenutgivna böcker definitivt inte ligger högst på kulturredaktörernas recensionslistor. Å andra sidan är de listorna korta idag på grund av minskade resurser till kulturbevakning så det är massor med författare från etablerade förlag som inte heller blir recenserade.

Inte heller ekonomin behöver vara ett stort problem idag. Att ge ut en e-bok är billigt, och en tryckt bok behöver inte heller kosta skjortan. Type & Tell tar från 1490 kronor för ett baspaket till knappt 10 000 för ett lyxpaket, där allt, inklusive författarporträtt och annonsering ingår. Många egenutgivare hjälper varandra med saker som korrekturläsning och redaktörsarbete, för att inte kostnaderna ska skena iväg. Och skulle din bok göra succé går pengarna till dig och ingen annan, om du ger ut på egen hand.

Det är utan tvekan lättare än någonsin förr att bli författare. Det enda som står mellan dig och ditt framtida författarskap är själva skrivandet av boken.

TIPS! I nästa del av artikelserien om egenutgivning träffar vi de som har skrivit boken – egenutgivarna själva.