Kai Wärn, vd Husqvarna Group, beskriver i en kommentar till Dagens Industri 2018 som ett ”mellanår”. Bland annat har divisionen Consumer Brands lagts ner under året. En lång och torr sommar i både norra och centrala Europa påverkade också negativt, även om det delvis vägdes upp av att Gardenas bevattningsprodukter samtidigt hade en ökad efterfrågan. Andra saker som har påverkat koncernens siffror är ökade kostnader för tullar, råvaror och logistik samt olika typer av investeringar.

Det fjärde kvartalet visar på stora minussiffror i rörelseresultatet som stannade på -1 104 miljoner kronor (varav omstruktureringskostnaderna uppgick till -822 miljoner). Omsättningen var däremot något över förväntan och landade på +6 470 miljoner.

För helåret ökade nettoomsättningen med två procent till 41 085 miljoner (39 394) och 2018 års rörelseresultat landade på +2 070 miljoner kronor, varav kostnaderna till omstrukturering låg på -1171 miljoner.

– För 2019 är vår högsta prioritet att komma tillbaka till vår bana av förbättrad lönsamhet, säger Kai Wärn i ett pressmeddelande i samband med årsrapporten.

Annons

– Vi har ett starkt produktutbud när vi går in i säsongen, med spännande nya lanseringar som nya robotgräsklippare, bevattningssystem, motorsågar och nya lösningar från divisionen Construction.

Kai Wärn säger också att priserna stegvis har höjts för att kompensera de högre råmaterialkostnaderna och tullarna. Han fortsätter:

– Dessutom kommer vi att leverera utlovade kostnadsreduceringar relaterade till våra strukturåtgärder samt återställa balansen mellan interna effektiviseringar och besparingar och våra investeringar i lönsamma tillväxtinitiativ.

LÄS MER: Årsrapporten 2016 – ”Vi är stolta över utvecklingen”

LÄS MER: Årsrapporten 2017 – ”Husqvarnas vinst nästan 3,8 miljarder kronor”

LÄS MER: Kai Wärn utsågs till Årets ledare 2017 – ”Blicken mot stjärnorna, men fötterna på jorden”

Kai Wärn, vd Husqvarna Group.
Foto: Fotograf Mats Lundqvist