Läser du i appen? Se filmen här!

Just den här förmiddagen är det en grupp femmor från Fågelforsskolan som har samlats inne på Remida i Skillingaryd. De har elevens val under en hel vecka, vilket är ett nytt sätt att organisera ämnet, och valde då att testa på animerad film.

Från Smålandsstenar

Det är tack vare statliga medel, genom Skapande skola, som kommunen kan låta elever och konstnärer mötas och skapa tillsammans genom Remida. Träkonstnären Ulf Celén har bland annat skapat konstHjortsjöskolans gård och på Sörgårdsskolan, den här veckan är det konstnären Petra Hultman som är på besök. Hon är ursprungligen från Smålandsstenar, men bor och studerar just nu uppe i Stockholm.

— Jag tycker det är väldigt roligt att jobba på det här viset, både med barn och med en grupp som inte kallar sig konstnärer, säger hon.

— Det är viktigt med sånt här när estetiska ämnen får mindre plats i skolan, det är tråkigt och jag har svårt att förstå den utvecklingen för vilket yrke behöver inte kreativ kompetens i dag?

Rörlig film

Annons

Den här veckan hjälper hon elever från Fågelforsskolan, Sörgårdsskolan och Åkers skola varje förmiddag med att göra egna små kortfilmer. Hon kommer sedan att klippa ihop resultatet till en längre film och visa upp den på skolorna när den är färdig. Eleverna får lära sig att använda sig av stop motion-tekniken, den finns genom olika appar på nätet och går ut på att fotografera flera bilder efter varandra och detta sätts i appen ihop till en animerad film.

— Det är roligt att eleverna inte bara får jobba själva med tekniken och att de inte bara konsumerar det någon annan har producerat. Och så är det ett kul sätt att kombinera skräp med modern teknik, tycker Kerstin Nordenstam från Remida.

Är roligt

Alla eleverna är sysselsatta med olika delmoment i filmandet. Aida Fekovic och Beatrice Österdahl flyttar klackskor och väskor som ska komma till liv i filmen.

— Det här är jätteroligt, jag trodde det skulle vara tråkigt för jag gillar att det går snabbt, men det här är verkligen roligare än jag trodde, säger Aida Fekovic.

Hugo Åkesson och Vilhelm Shearman har tillverkat ett ansikte av restprodukter. Inne på Remida finns det nämligen hur mycket som helst i pysselväg som kan utforskas av eleverna.

— Sen ska vi göra så att läpparna rör på sig, förklarar Vilhelm Shearman.

— Det är roligt när man får flytta själv och bestämma hur det ska vara.