De håller till precis utanför träslöjdssalen inne på Hjortsjöskolans skolgård. Några elever från årskurs fem, en träskulptör vid namn Ulf Celén, Elin Ljungqvist från Miliseum och Kerstin Nordenstam från Remida.

Solen sticker i ögonen och ljudet av bildhuggarjärn ekar mellan huskropparna.

– Det här är ett konstprojekt som har dragits igång genom Skapande skola och finansieras av statens kulturråd, berättar Kerstin Nordenstam.

85 elever och ett fritidshem kommer att arbeta med eken fram till sommaren.

Håller länge

Morgonen, den här allra första torsdagen, inleddes med att Elin Ljungqvist berättade om hur det var i Sverige på den tiden då eken började växa.

Annons

Och även om eken var 172 år när den höggs ner (på grund av en kraftledning) så kommer den att hålla många år till.

– Eleverna kan antagligen gå här med sina barnbarn och visa att det här jobbade jag med när jag gick i årskurs fem, säger Kerstin Nordenstam.

Äldre trätekniker

Arbetet med eken leds av träskulptören Ulf Celén, som kommer att låta eleverna testa på många olika sorters äldre trätekniker. Den här dagen använder eleverna bland annat skölpar. Under Emelie Svensson har det redan samlats en stor hög med barkbitar.

– I dag ska vi mest ta av barken och inte göra några speciella figurer, förklarar hon.

Att det är just torsdagarna som används för projektet beror på att det är då eleverna har träslöjd, hälften inne i klassrummet och hälften ute hos eken. Men projektet tangerar alltså även andra ämnesområden som till exempel historia. Dessutom får eleverna lära sig att samarbeta.

Det kallas alltså för ett konstprojekt, är syftet att betrakta eller att leka med?

– I det här fallet är det både och, menar Ulf Celén.

– Det blir klätterställning och små bänkar, så det blir framförallt en plats. Men det blir också något som eleverna hugger själva, något som är föreställande och då också en symbol för hela skolan och den här processen.