Läs mer: Kommunens storslagna planer: Gladiatorerna var bara början

Läs mer: Nilsson (C): Därför trodde vi att Gladiatorerna skulle locka 70 000

Kommunens bolag satsade 11 miljoner kronor på en utställning om gladiatorer, det kom 60 000 färre personer än beräknat och det hela gick med mångmiljonförlust.

Jönköpings-Postens agendareporter Markus Engberg och kulturredaktör Emilia Söelund bestämde sig för att ta reda på vad som ledde fram till fiaskot.

– Vi ville ta reda på vad som gick snett, hur det kunde gå så fel, säger Emilia Söelund.

– Destination Jönköping drogs med i något stort utan att ha grundkunskapen, säger Markus Engberg.

Efter granskningen har de både reportrarna fått rektioner från allmänheten.

– De som själva jobbar med kultur har svårt att förstå hur man plötsligt kunde få fram så mycket pengar till just den här utställningen, säger Emilia Söelund.

Läs mer: David Lindén: Destination Jönköping fick hybris

Annons