JP har tidigare publicerat debattartiklar där tillgängligheten och kötiderna hos telefonrådgivningen 1177 har diskuterats. Verksamhetschefen Britt Forsberg menar att köerna har blivit kortare och att det är något de dessutom fortsatt aktivt arbetar med. Hon skriver att snittet på väntetider i juni var 14 minuter.

Men i en Facebook-kommentar till verksamhetschefens debattartikel skriver Josefin Jansson om hennes upplevelse med telefonrådgivningen, där kön var betydligt längre än så.

– Vi hade varit och badat med min tvååring, som när vi kom hem började spy och bete sig konstigt. Jag diskuterade med min mamma och vi kom fram till att det bästa vore att ringa 1177.

Hon fick köplats 96, vilket ledde till en väntetid på en timme och 25 minuter.

– Väl framme fick jag hjälp av en trevlig sjuksköterska som bad om ursäkt för väntetiden och gav bra råd. Hon föreslog ett vätskeschema över natten och annars vårdcentralen imorgon. Det hjälpte och nu mår han bättre.

Skärmdump från när Josefin Jansson stod i kö hos 1177 i natt. Då hade samtalet pågått en timme, men det tog över tjugo minuter ytterligare innan hon fick svar.
Foto: Privat

Hon berättar dock att tidigare samtal med 1177 inte varit lika hjälpsamma, som när sonen hade scharlakansfeber och fick rådet att ta Alvedon och vila.

– Egentligen betvivlar jag inte deras kompetens. Det måste vara svårt att ta hundra samtal om dagen och alltid ge bra råd.

Annons

Hon får medhåll i flera andra kommentarer på Facebook, från flera personer som också upplevt långa väntetider. Vissa berättar om händelser från förra året, andra har ringt sjukvårdsrådgivningen och upplevt köerna för bara några veckor sedan.

Relaterat: 1177 behöver bli mer tillgängligt och tryggt
Relaterat: Mycket har hänt sen 2017