De för ingen statistik, men känslan är tydlig om allt fler unga mår dåligt av stress. Lena Bergqvist och Lena Lindsten, vid barn- och ungdomshälsan i Huskvarna möter allt oftare ungdomar som pressas, och pressar sig själva, att prestera orimligt mycket. Främst är det flickor som kommer till mottagningen som har Jönköping/Huskvarna/Habo och Mullsjö som upptagningsområde.

Tips till föräldrar

Intressera dig för ditt barn, lyssna mer än du pratar själv.

Fråga inte VARFÖR så myc..

Tips till föräldrar

Intressera dig för ditt barn, lyssna mer än du pratar själv.

Fråga inte VARFÖR så mycket - det går inte att svara när livet är komplext.

Umgås, gör saker tillsammans, följ ungdomens intresse, inte ditt eget.

Hjälp till med planering av alla uppgifter, släpp inte taget om den unga för tidigt.

Låt inte din oro bli för stor, sök hjälp i tid.

— Det betyder inte att pojkarna mår så mycket bättre, vi tror att de också mår sämre nu än för några år sedan. Men medan tjejer nätverkar med sina kompisar drar sig pojkar ofta undan och blir sittande framför datorn. Det är heller inte bra att isolera sig, säger psykologen Lena Lindsten.

Vad tror ni att den ökande ohälsan bland unga beror på?

— Dels är det skolans krav, resultat står i direkt relation till prestation. Det är inte skolans mening, men det har blivit så, det är ingen tvekan om det, hävdar både kurator och psykolog.

Men stressen finns överallt idag, förutom höga betyg ska man vara aktiv, snygg och populär bland kompisar. Andra klarar ju det, åtminstone som det framstår på Instagram och Facebook, där allt visas upp.

Vill inte besvära

— Att berätta för vuxna att man inte riktigt orkar med att göra allt perfekt blir ännu ett misslyckande och de vill inte ställa till besvär för andra. Särskilt inte för föräldrarna, säger Lena Bergqvist.

Annons

På nätet letar ungdomarna efter stöd och förklaringar till sitt mående och tjejer pratar mycket med varandra. Men långa, nattliga samtal tär och tar tid från sömn. En kompis är heller inte alltid det bästa stödet vid en kris, även om man gärna vill tro det.

Tips till ungdomar

Ta hand om dig själv och gör det du mår bra av.

Sov tillräckligt mycket om natten, ska..

Tips till ungdomar

Ta hand om dig själv och gör det du mår bra av.

Sov tillräckligt mycket om natten, skaffa kvällsrutiner och stäng av mobilen.

Ät tillräckligt med mat. Godis och energidrycker är ingen bra ersättning.

Rör på dig i lagom dos. Det ger energi så man orkar annat bättre.

Prata med en vuxen om du mår dåligt. Kompisar är inte alltid det bästa stödet.

Jakt på status

Men ingen kan vara perfekt i allt och Lena Bergqvist påminner om att även vuxna mår dåligt av stress. Den sociala statusjakten kryper ner i åldrarna.

— Ungdomars stress är en spegling av vuxenvärldens krav på sig själv som lyckad och framgångsrik. Vuxna kan visa att allt inte behöver vara perfekt. En så enkel sak som att servera en misslyckad sockerkaka kan visa att " den blev inte perfekt men den är god ändå. Det jag gjorde duger".

Föräldrar kan hjälpa sina barn att stå emot krav från sociala medier genom att bygga en sund självkänsla. Ett enkelt sätt är att umgås med barnen.

Var tillsammans

Så en fråga till familjen som kommer till mottagningen är vad de gör när de har trevligt tillsammans. Blir svaret att vi åker till fjällen varje sportlov och till utlandet varje sommar är risken att något väsentligt missas. Att skjutsa till aktiviteter hit och dit är heller inte det viktigaste.

— Barn och ungdomars självkänsla byggs av att föräldrar ger av sin tid och vill hänga med dem lite varje dag. Då känner de att de är betydelsefulla, en person man vill vara med.

Ont i huvudet, ont i magen och sömnproblem är några tecken på när stressen börjar gå för långt. Om den fortsätter kan stressen leda till ångestattacker och det enligt Lena Linsten inte längre så ovanligt.

— Det är klokt att söka hjälp i tid, säger hon.