Det var i december 2017 som Region Jönköpings län beslutade om en ny trafikoperatör för Krösatågen. Tågkompaniet AB fick uppdraget sedan anbudet jämförts med det som lämnats av Transdev AB. Det är Transdev som kör Krösatågen nu.

Otydliga kritierier

Transdev överklagade beslutet och efter fem månaders utredning kommer domen från Förvaltningsrätten i Jönköping. Rätten anser att upphandlingen inte uppfyller grundläggande krav som finns i en offentlig upphandling.

Det gäller bland annat otydlighet om hur kvalitet ska tolkas och Transdev AB har påtalat att prövningen har tolkats till företagets nackdel.

Kammarrätten håller med om det och anser skriver i domen att en rättelse är inte tillräckligt utan förordar att upphandlingen ska göras om.

Besvärligt för anställda

– Det vi nu gör är att våra jurister tittar på domen och vi måste ha ett möte med andra regioner som också är berörda. Vi måste bestämma tillsammans hur vi går vidare, säger Rune Backlund (C), ordförande för nämnden trafik, infrastruktur och miljö.

Beslutet har dragit ut på tiden och Rune Backlund menar att det gör situationen besvärlig för personal på båda företagen, som inte vet hur det blir efter nyår. Det är 190 anställda inom Transdev i området, flest i Nässjö.

Hur ska trafikeringen lösas om det inte går att få ett nytt avtal på plats till nyår?

Annons

– Det kan ju gå att göra en direktupphandling för en kortare tid om det blir nödvändigt, men det får tjänstemännen på Länstrafiken titta på, säger Rune Backlund.

Tre veckor har regionen på sig att överklaga domen. Övriga företag och regioner som påverkas är Västtrafik AB i Skövde, Region Skåne, Hallandstrafiken AB, Region Kronoberg, Landstinget i Kalmar län och Region Blekinge. De ska tillsammans avgöra om domen ska överklagas eller en ny upphandling ska göras.