Transportarbetareförbundets ombudsman Tommy Jonsson visar hur åkeribranschen idag utnyttjar billig utländsk arbetskraft. Även i Jönköping.

Hela branschen håller på att acklimatisera sig till en situation med så låga transportpriser att det krävs billig utländsk arbetskraft för att överleva.

— Åkerier talar öppet om att man inte har råd med arbetskraft som anställs med kollektivavtal.

Utländsk arbetskraft tas in på olika sätt.

Tommy Jonsson känner till ett svenskt företag med 150 tomma lastbilar och enbart utländska chaufförer.

Det fixas på olika sätt.

Det blir vanligare med åkerier som startar egna filialer i Rumänien eller Litauen och använder personal därifrån, man går via bemanningsföretag, kombiterminaler eller transportuppdrag förs ned i en kedja av underleverantörer och slutar hos en ensam förare.

Annons

Oseriösa arbetsgivare tjänar grova pengar och chaufförerna arbetar för 1 500-2 000 kronor i månaden.

— De lever på soppa och pommes frites, bor lastbilen, duschar i en barack och åker hem en gång i halvåret.

Finns bland oss

Ombudsman Göran Nilsson jämför med uppståndelsen när svenska företag visar sig ha använt sig av underbetalda fabriksanställda i Indien och Pakistan.

— Men här arbetar de bland oss på E4:an.

I projektet Ordning och reda i åkeribranschen kartlägger de sedan årsskiftet branschen vid Jönköping, Göteborg och delar av södra Sverige. Resultatet är nedslående. Transportpriser pressas och bristen på svenska chaufförer är stor. Det ses inte som en framtidsbransch längre och utbildningarna får färre sökande. Allt fler använder lågbetalda chaufförer med usla villkor.

— Företag berättar helt öppet om det. Men de som beställer jobbet borde se till att transporten görs med justa villkor, säger Tommy Jonsson.

Arbetsmiljöverket måste se till att utländsk arbetskraft anmäls enligt utstationeringsreglerna. Sanktionsavgiften vara densamma som för svenska företag; 200 000 kronor och inte dagens 20 000 kronor. Trafikpolisen måste skärpa tillsyn av fordon.

Deras lista på önskade åtgärder är lång och de försöker påverka landets politiker. Samtidigt pågår ett upprop i EU. En miljon namn ska samlas för bättre villkor i branschen. Det krävs för att EU-kommissionen ska ta upp frågan.

Riksdagsledamot Peter Persson (S) besöker Transport i Jönköping. Han är engagerad i frågan och nämner partiets tio-punktsprogram för branschen. Men inget konkret förslag fanns i budgetpropositionen.

— Man arbetar med det, men det tar för lång tid.

Han är tydlig med att man inte är emot utländsk arbetskraft.

— Nej det är deras arbetsvillkor som vi är emot.