De tre bor i princip grannar i Götaforsområdet, runt Jönköpingsvägen. De kan sägas vara en del av ett större gäng med 10-15 veteranmopedister från Vaggeryd. Varannan vecka ger de sig iväg för att göra trakten osäker.

– Det kan bli över tio, men oftast ligger vi på fem till sju mil. I fjol åkte vi bland annat för att kolla på ”farmen” som brann och platsen för det störtade Drakenplanet. Och Tabergstoppen är en favorit som vi gärna återvänder till, berättar Peter Landin.

Hos de andra går Peter Landin under smeknamnet ”mopeddoktorn”. Det är han som fixar eller vet hur man fixar eventuella tekniska problem som dyker upp under utflykterna.

Varannan vecka ger de sig ut för att upptäcka trakten tillsammans. Då är det bra att vara välklädd och ha med sig lite fika.
Foto: Gunnar Hoglund

– Det brukar inte hända så mycket, lite justeringar kanske. Jag tror bara att jag har varit med om ett par punkteringar under de år vi har kört, säger Peter Landin.

Fick en Apollo

– Min make - Vide, som gick bort 2014, diskuterade en dag mopeder med Peter - hans systerson - för cirka 15 år sedan. Då sa jag att det skulle vara spännande att sitta på en, och så en dag stod det en fin ”Apollo” utanför mitt garage, berättar Karin Davidsson.

Hon berättar att hon var nära att ge upp direkt när hon skulle lära sig köra. Men tillsammans med Vide åkte hon ut till skjutfältet och tränade. Sedan dess har hon gått från den handväxlade Apollon till en fotväxlad Monark Kompakt. Och redan från början bestämde hon sig för att följa med på Skillingarydsrallyt. Nu har hon hela 13 plaketter hemma i hyllan.

Annons

Samling vid Brolles

Inför Skillingarydsrallyt brukar Vaggeryds veteranmopedister samlas vid platsen för tidigare Brolles gatukök, där många av dem brukade hänga i ungdomsåren. Sedan ger de sig av i samlad tropp till Slätten i Skillingaryd.

Karin Davidsson sitter på en Monark Kompakt av 1972 års modell, Peter Landin har den äldsta hojen, en Monark M87 ”Blue Master” på 200 kubik från 1953, medan Fredrik Werner har kommit över en Rex Sachsmaster från 1972.
Foto: Gunnar Hoglund

Har ni någon checklista innan ni åker?

– Man kollar att man har luft i däcken, bensin i tanken och fika. Men på rallyt står ju Götaströms fordonshistoriska för det sistnämnda. Och så får man ju vara klädd så att man inte fryser, säger Fredrik Werner.

Rallyt är ingen tävling där det gäller att köra fort. Målsättningen är att deltagarna ska ha roligt. Rallyt är öppet för alla med rätt kubik, som kan betala en hundring.

– ”Tävlingen” går ut på att åka mellan stationer där man tävlar i olika grenar, där turen är ett viktigt inslag. Och, ja, det sociala är viktigt, säger Karin Davidsson.