En stor stark tack. Kanske den vanligaste frasen på en krog för fem år sedan. Sedan dess har det förändrats lite. Jönköpingsborna har blivit mer medvetna om vad de dricker. Självklart finns det fortfarande en stor marknad för en ljus lager, men när vi pratar med barchefer och bartenders går det att se en klar förändring i ölkulturen.

— Sedan jag började har ölkonsumtionen ändrat riktlinje från ljus stor stark till mer ale. Våra gäster är mer medvetna om vad de är ute efter. Det är väldigt positivt. Den största skillnaden är nog medvetenheten, de flesta gästerna vet vad de vill ha i stort sett, sedan guidar vi dem kanske lite mer specifikt om man är osäker, säger Carl Rydell från Bishop's Arms och fortsätter:

— Mängden har inte ökat särskilt markant, men självklart har restaurangutbudet ökat och det blir mer folk som är ute och dricker. Så totalt har nog konsumtionen ökat.

Även Pitcher's har märkt samma sak. Medvetenheten är något som verkligen harkommit fram om man jämför från exempelvis tio år tillbaka, enligt Leif Karlsson.

— Mot hur det var för tio år sedan är det en jätteskillnad. Då så hade man inte så mycket att välja mellan heller, säger Leif Karlsson.

På vilket sätt märker du av medvetenheten?

— Jag tycker att man går ut och tar en öl mer som en fika, att man går ut och tar en god öl och pratar istället för att supa skallen i bitar.

På El Duderino menar man att det just är medvetenheten som är den absolut största skillnaden i hur Jönköpingsbon konsumerar öl gentemot förr.

— Största förändringen är nog att folk tycker att det är roligare att veta vad det är som de dricker, färre och färre beställer bara en öl och inte bryr sig om vad det är för öl. Man vill helst veta vad det är för öl. Sedan tror jag inte att folk dricker mer för det utan kanske till och med mindre eftersom de här ölen kan ha lite högre procent och att man väljer att betala mer för en bättre produkt, säger Ludvig Palm från El Duderino.

På Harrys har den starka trenden med ipan sakta men säkert bytts ut mot något annat. Christopher Lembke berättar att deras kunde har börjat vända sig till en ljusare lager även om man inte har nått ända dit än.

— Man går mot ett mellanting istället som en mer rostad lager som Eriksbergs Karaktär. Man är på väg tillbaka men ändå inte hela vägen, man vill ha mer smak och karaktär i sin öl.

Christopher berättar att de har märkt att ölkonsumtionen kanske har minskat något, till förmån för vindrickandet, just på Harrys. Men han har också märkt att fler tjejer har börjat köpa öl och att ciderförsäljningen har gått ner.

— Sedan så är våra gäster mer kräsna när det gäller öl, det är inte lika mycket en stor stark som det var när jag började jobba för fyra år sedan. Man är lite mer kräsen och vill ha mer kvalitet än tidigare.

På O'Learys ser Eric Hageman inte en förändring i antalet öl som jönköpingsborna konsumerar, däremot har han liksom sina kollegor märkt av att det har skett en förändring i vad man konsumerar.

— Man går mot det lite mörkare hållet. Man är ute efter beskan och vill komma ifrån det lite ljusare, blaskigare och lättdruckna. Folket har blivit mer kunniga inom öl och tycker att det är roligare att sätta sig in i humlesorter och liknande. Man får massor frågor när man står bakom baren om vad det är i ölen, säger Eric Hageman.

Pipes har också märkt av det nyfunna intresset för vad man dricker.

— Det märks att fler och fler blir intresserade. Folk är mer nyfikna att testa nya öl som de inte har sett förut och nya stilar av öl. Framför allt smaksatta grejer är jättepopulärt - fruktiga ipor och suröl är jättepopulärt, säger Robin Johansson.