Det är nu snart ett halvår sedan Jönköpings-Posten lanserade Premium. Sedan dess har tidningen jobbat på att förädla erbjudandet till läsaren. Först genom att ingå ett samarbete med andra tidningar i Sveriges Lokalnyheter, ett slags journalistikens Spotify där 40 sajter och appar ingår, och nu har även tjänsten som premiumredaktör skapats på redaktionen. Tjänsten är till för att lyfta fram den journalistiken som redan görs idag, men även för att hitta det där lilla extra som läsarna är ute efter. Allt i samarbete med den befintliga nyhetsredaktionen. Tanken är att den ska rulla på en bit in på hösten.

— Anledningen till att vi har satt igång den här projekttjänsten är att vi vill ta vår betaltjänst Premium ett steg till. Det är en spännande satsning och det ligger verkligen i tiden att satsa på den här typen av grepp för att få ännu mer kunskap om vad våra läsare vill ha. Den datan är värdefull för vår framtida affär, säger premiumredaktören Daniel Hultqvist.

Hur märks din tjänst utåt mot läsarna?

— Den märks genom fler featureartiklar, fler tidlösa artiklar som är intressanta alla dagar i veckan, guider, listor och även nostalgireportage. Sådant som kryddar den vardagliga nyhetsproduktionen. Vi ser att det finns ett stort intresse för det. Men vi sitter också inne på ett stort arkiv som i ett digitalt sammanhang är en orörd skatt.

Annons

En vanlig dag på kontoret för Daniel börjar med morgonmötet tillsammans med resten av redaktionen där det diskuteras vad som är på gång och vad som kan vara värt att lägga mer fokus på. Efter det jobbar han i samråd med nyhetschefen Erik Berger och deskreporter Joel Jonsson med paketering och publicering av materialet.

— Det gäller att alltid titta framåt och bakåt samtidigt och ha en tät dialog på nyhetsdesken om vad det är vi satsar på idag, varför vi gör det och hur vi gör det. Detta för att det alltid ska finnas ett kvalitativt erbjudande för läsaren.

Patricia Svensson, onlinchef på Hall Media.
Foto: Robert Eriksson

Hall Medias onlinechef Patricia Svensson berättar att tanken på att skapa den här projekttjänsten kom från tidningens ambition att lära sig mer om vad läsarna vill ha när det gäller det premiummärkta materialet.

– Vi förstår att det förpliktigar att ta betalt för journalistiken online, vilket det inte finns en tradition av. Då kändes det som att vi var tvungna att lägga lite extra krut på att göra det så bra vi bara kan, säger Patricia.

Patricia ser att att tjänsten inte bara har gett en bättre inblick genom analyser utan att den även har gett fler premiummärkta artiklar genom att Daniel även har skrivit texter och reportage.

– Sedan har vi lärt oss massor om hur vi ska presentera det här på ett bra sätt. Man kan jämföra med papperstidningen där man funderar över hur en text ska presenteras för att den ska komma till sin rätt och det är egentligen samma arbete här. Vilken bild är bäst? Var på sajten ska artikeln ligga? Hur skriver vi rubriken för att den både blir begriplig och lockande? Så det är samma vetenskap men i olika kanaler.