Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Postnord varnar: Bluffmejl från julen fortsätter att komma

Många väntar på paket i dessa dagar. Sena julklappar och mellandagsrean på nätet bidrar. Men akta dig för falska meddelanden från Postnord. – Var uppmärksam. De dyker upp i Postnords sms-flöde på mobilen, säger Postnords kommunikationschef Emma Riblom.

Problemet med Postnords bluffmeddelande fortsätter. De dök upp 20 december men ingen verkar ha kommit åt bedragarna.

”Ditt paket väntar på dig” står det i falska mejlet eller sms. ”Paketet har försökt levereras till dig. Vi har därför infört en avgift på 5 kronor.”

Därefter uppmanas mottagaren att klicka på en länk och betala en avgift på fem kronor.

Postnord varnar på sin hemsida för att göra just detta: ”Det cirkulerar just nu bluffmejl och bluff-sms som ser ut att komma från Postnord. Kontrollera noga vem som är avsändare och om du är tveksam, radera utan att klicka på några länkar.”

Emma Riblom är kommunikationschef på Postnord känner väl igen bluffmeddelandet.

– Det har varit en hel del kommentarer kring detta på vår Facebook och vår kundtjänst har fått samtal. Det är jättelätt hänt att man tror de är äkta. Man måste vara väldigt uppmärksam på meddelanden om paket. Läs dem noga. Ofta är bluffmeddelanden dåligt formulerade och dåligt gjorda men detta är ganska bra gjort.

Särskilt om meddelandet kommer via sms kan det vara svårt att urskilja.

– De dyker upp i samma flöde som vårt på sms.

Ett falskt meddelande kan alltså ligga strax efter ett helt äkta i samma flöde.

– Man bör veta att vi aldrig begär någons kontouppgifter. Bara om man har beställt från utlandet kan vi begära moms och hanteringsavgift men då ber vi om betalning vid bankgiro eller swish.

Postnord är inte glada åt att bedragare använder deras företagsnamn.

– Men värst är det så klart för kunderna. Man bör polisanmäla det och hör gärna av er till oss så att vi får reda på det. Vi jobbar med dessa frågor hela tiden.

Postnord uppmanar den som har fått sms att genast radera det utan att klicka på några länkar.

Långt över hundra personer har kommenterat bluffen på Postnords Facebook sedan den upptäcktes 20 december: ”Fick ett sms idag och råkade klicka på det eftersom jag väntade på ett paket. Betalade inget,” skriver en kvinna.

En annan kvinna råkade illa ut: Stressad som jag var gick jag in och ” betalde” då jag väntar paket . Blev osäker snabbt efteråt och spärrade kortet.”

”Lurigt när det kommer bland de andra PostNord-sms:n man fått den här tiden!” skriver ytterligare en person.

En person har fått ett tiotal bluff-sms till sin mobil. ”Lätt att luras av adressen också. Ser för övrigt mycket äkta ut och då jag förväntar mig ett antal paket från utlandet blir detta ruskigt lurigt.”