Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Är skolsegregationen skadlig för hur skolan klarar sitt demokratimål?

Redan på 1700-talet funderade Adam Smith ekonom och filosof på varför människor tjänade olika mycket pengar. Han kom fram till att allt beror på utbildningsnivån och här har skolan en central plats i de investeringar samhället gör. Skolsegrationen gör mig orolig. Trots att skolan har ett demokrati- och fostransuppdrag ges barn mycket olika förutsättningar.

Det är oerhört viktigt att ge alla barn, och framförallt de som har det svårast, utbildning och yrkeskunskaper så att de kan försörja sig som vuxna. Det är övergången mellan grundskola och gymnasium som den stora uppdelningen sker. Cirka 13 procent av svenskfödda elever får inte tillträde till den utbildning de behöver för att kunna försörja sig som vuxna.

De som inte blir godkända från grundskolan behandlas som Svarte Petter, de hänvisas till introduktionsprogram som sällan leder fram till en gymnasieutbildning. Tyvärr värjer man sig för den här gruppen och vill att någon annan tar ansvar för den. Som samhälle måste vi ge den här gruppen utbildning medan eleverna är unga. Som läget är nu placeras de i en skolbänk med teoretiska ämnen tills de inte längre är skolans ansvar.

Skolforskare Anna Sjögren säger ”att det här är ett enormt slöseri och en utmaning för skolan och samhället”. En tillbakablick på de senaste skolreformerna hamnar man snart vi de fristående skolorna. Vinstuttaget har sedan länge varit en icke-fråga men nu tycks flera diskutera detta. Fristående skolor lockar med allt från generösa betyg, datorer och annat, som inte nödvändigtvis leder till högre lärande.

Skolvalet är inte fritt utan ett kösystem gäller hos fristående skolor och i övrigt gäller närhetsprincipen. Det är inte ett fritt val. Vi borde istället diskutera hur vi organiserar skolan och hur fördelningen av skolplatser görs. Bättre vore diskutera hur skolan organiseras och hur fördelning av skolplatser sker. Skall vi få ett rättvist skolsystem måste de som utses som Svarte Petter får en reell chans i skolan och den hjälp som krävs.

Till sist; behöver vi fristående skolor med vinstintresse för att uppfylla skolans mål och även ge de elever som har sämre förutsättningar få samma chans. Min uppfattning måste vara; skolan skall inte drivas med vinstintresse utan det handlar mer om att ge alla elever samma förutsättningar trots olika bakgrund. Svarte Petter måste få samma chans som alla andra elever!

Jens Junelind

samhällsdebattör

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel