På onsdagen invigdes förbifart Barnarp officiellt. Vägen har varit men lite arbete återstår, bland annat med att göra färdigt det sista på cykelbanorna.

Istället för att någon klippte det sedvanliga bandet drog fyra skolbarn isär en gigantisk smällkaramell. Den visade sig vara fylld med reflexer och när de trillade ut stormades den lilla scenen av resten av eleverna, ivriga att få tag i varsin.

Det bjöds på smörgås och varm soppa, något som behövdes i den kalla novembervinden.

Bygget av förbifart Barnarp påbörjades i augusti 2015 och har hållit tidsplanen. Budgeten låg på 45 miljoner kronor men kostnaden slutade på runt 50 miljoner, bland annat eftersom det blivit mer arbete än planerat med sprängning och vägtrummor.

Kommunstyrelsens ordförande Ann-Marie Nilsson (C) gav en eloge till de boende i Barnarp som kämpat för att slippa den tunga trafiken genom samhället.

Det är så vi har initierat frågan och inlett samtal med Trafikverket, säger hon.

Det är många boende som genom åren har hört av sig till kommunen och påpekat den ohållbara trafiksituationen och den dåliga boendemiljön längs vägen i Barnarp.

Det finns jättespännande möjligheter för Barnarp att utvecklas vidare på ett bra sätt, säger hon.

Några som inte är lika förtjusta över förbifarten är de för den tunga trafik som passerar genom samhället på sin väg mot Barnarp och Torsvik.

Det finns i dagsläget inget beslut om att åtgärda problemet i Tenhult men Rune Backlund (C), ordförande i nämnden för trafik på regionen, tror att frågan kommer att "komma upp på bordet".

Jag tror att man behöver göra en större översiktsplanering över det här området, säger han och menar att det förmodligen kommer projekt som rör både vägar och järnvägar i Tenhultsdalen inom en tjugoårsperiod.

Både Ann-Marie Nilsson och Magnus Karlsson, projektledare på Trafikverket, är nöjda med arbetet och resultatet.

Det har varit ett bra projekt som vi jobbat med gemensamt, säger Ann-Marie Nilsson.