Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Beslut om alkolås i nya bilar långt borta

En fjärdedel av dödsolyckorna i trafiken beror på rattfylleri. Alkolås skulle sannolikt rädda många liv, men trots att tekniken finns dröjer krav på sådan utrustning i bilarna.

Återkallande av körkort med anledning av rattfylleri ökade under fjolåret med sex procent jämfört med 2018, visar färsk statistik från Transportstyrelsen. I jämförelse med andra trafikbrott – exempelvis olovlig körning, smitning och fortkörning – har rattfylleriet ökat mest: med 13,1 procent.

Siffrorna kommer inte som någon överraskning för branschorganisationen M Sverige, som anser att det borde vara en självklarhet att alkolås hör till standardutrustningen i dagens moderna bilar.

– Vägarna har blivit säkrare, bilarna har blivit säkrare, nu är det förarna som behöver bli säkrare, säger Juan Colarte, jurist och trafiksäkerhetsansvarig på förbundet.

Stor kostnad

Trafikforskaren Åsa Forsman på Statens väg- och transportforskningsinstitut håller med om att alkolås sannolikt skulle spara många liv.

– Att köra alkoholpåverkad är en stor riskfaktor så allt som kan stoppa det är ju naturligtvis bra. Tekniken finns, det vet vi, men det här är inget som Sverige ensamt kommer att kunna införa, för det krävs EU-lagstiftning.

Redan för tio år sedan gjordes en statlig utredning om införande av alkolås på nya bilar, och den stora stötestenen är hur kostnaden ska fördelas mellan bilägare, tillverkare och samhälle.

– Det här är ett problem som måste lösas. Det är dyrt att installera alkolås – det kostar mellan 20 000 till 40 000 kronor och den som aldrig dricker alkohol är sannolikt inte speciellt benägen att ta den kostnaden. På så sätt vore det lämpligast att lägga det på samhället i någon form, säger Juan Colarte.

Standard 2021

Frågan om hårdare säkerhetskrav på alla nya fordon som säljs inom EU förhandlas i Europaparlamentet sedan ett år tillbaka, och nästa år kan alkolås vara en del i standardutrustningen i nya fordon.

– Det är ett förslag som vi naturligtvis står bakom, men när det gäller EU är det många parametrar som spelar in, bland annat behöver kostnadsfrågan lösas, säger Juan Colarte.

Under 2018 omkom 324 personer i den svenska trafiken, och nästan en fjärdedel av dödsolyckorna berodde på rattfylleri enligt polisens statistik. Statistiken för 2019 kommer i mitten av april.