Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Brev till ledarsidan: Integritet tas på största allvar

Vår insamling och delning av data har ingen som helst påverkan på den personliga integriteten, skriver Telia i en replik. Ledarredaktionen svarar direkt.

Frågan om våra kunders personlig integritet är något vi tar på allra största allvar. Den data och analys vi delar med oss av med till Folkhälsomyndigheten via vår tjänst, Crowd Insight, baseras på helt anonymiserad och aggregerad data och har därför ingen som helst påverkan på våra kunders personliga integritet.

De tre forskningsrapporter som i ledaren ”Reseförbudet hävs, men vad ska vi med friheten till?” (13/6) jämförs med vår analys baseras inte på aggregerad data. Det blir alltså en helt felaktig jämförelse.

Vi är väl medvetna om de risker som finns med icke-aggregerad platsinformation. Den typen av data som ligger till grund för vår tjänst visar därför enbart på gruppers rörelsemönster – inte unika användare, och det är den data som Folkhälsomyndigheten och Finska statsrådsberedningen får ta del av via oss.

I Finland har justitiekanslern gjort en utredning av finska statsrådsberedningens användande av Crowd Insights och fann att personers rättigheter inte äventyras.

Vi är övertygade om att användningen den här typen av data har stor nytta för att lösa olika samhällsutmaningar. Det måste dock alltid göras på ett säkert och ansvarsfullt sätt utan att äventyra våra kunders personliga integritet.

Inger Gunterberg

Telias pressavdelning

SVAR DIREKT

Att få statens godkännande betyder inte att integriteten skyddas utifrån medborgarnas bästa, utan utifrån statens behov. Det är en väsentlig skillnad att upprätthålla individers integritet och rätt till sin data och sitt privatliv, och att göra det inom ramen för en statlig kartläggning – hur demokratiskt och gott syftet än är.

Ledaren citerar juridikprofessorn Paul Ohm, och lyfter hans påstående att DNA är den enda personliga informationen som är svårare att anonymisera än platsbaserad mobildata.

Telia menar att deras arbetsmetoder inte påverkar kunders personliga integritet. Det vore helt unikt om de uppfunnit ett sätt som garanterar total anonymitet. De borde i så fall berätta om detta genombrott. Paul Ohm är säkert intresserad.

Att avfärda de tre studierna som ledaren refererar till som en ”helt felaktig jämförelse” är märkligt. I studien från 2013 skriver forskarna att de, för att testa sin metods effektivitet, medvetet gör identifiering av en individ svårare genom att aggregera data på flera nivåer. Ändå behövs bara fyra datapunkter ur en mobiloperatörs anonyma data för att återidentifiera en enskild person i 95 procent av fallen.

I studien från 2015 används metadata, alltså anonym aggregerad information, ur ett dataset. Forskarna skriver att det inte skyddar individers identitet, och återidentifierar 90 procent av alla anonyma personer.

I studien från 2019 skriver forskarna att deras ”kraftigt inkompletta dataset” som är helt anonymiserat, en omskrivning av den aggregering som Telia eftersöker, inte uppfyller ”modern standard för anonymisering enligt GDPR”. De återidentifierar 99,98 procent av det anonyma urvalet.

Tilläggas ska att GDPR inte gäller på anonym data, vilket med dessa forskares metoder för återidentifiering riskerar än större exponering.

Det är inte bara i Norden som Telia räcker över data. Man är även leverantör till EU-kommissionen i Bryssel. Hur vår data används och av vem kommuniceras inte, utan vi måste lita på att den raderas efter krisen. Men anonym data har redan tillfogat individer stor skada under krisen.

I Sydkorea identifierades exempelvis enskilda personer vid gaybarer, i områden kända för prostitution och vid en kurs mot sexuella trakasserier. Även sjuksköterskor har på grund av sin platsdata fått kritik för att besöka många platser.

Telia visar noll intresse för detta och väljer att haspla företagslingo om kundernas välmående. Det är häpnadsväckande att bolaget tar så lätt på akademisk forskning och faktamässig kritik.

Ledarredaktionen