Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Coop och Netto i jätteaffär – berör över 160 butiker

Matkedjan Coop köper upp konkurrenten Netto i Sverige. I storaffären med danska kedjan ingår över 160 matbutiker och tvåtusen anställda i Sverige, meddelar Coop.

Matkedjan Coop köper totalt 163 Nettobutiker i Sverige och stöper om dem till Coops nya butiksformat, meddelar företaget i ett pressmeddelande under fredagen. Totalt handlar det om 163 butiker över hela Sverige som nu ändras om, från Netto till Coop.

Det är Salling Group, dansk koncern som driver butiker, e-handel och restaurangverksamhet, som ansvarat för Netto i Sverige som nu alltså säljer av sin verksamhet.

– I Salling Group är vi mycket nöjda med affären, som gör att vi kan koncentrera investeringarna på färre marknader och ytterligare fokusera vår verksamhet till förmån för kunder i Danmark, Polen och Tyskland, säger Per Bank, vd Salling Group i en kommentar.

Enligt Coop kommer Nettobutikerna alltså att ändras till Coop. När är inte bestämt, meddelar företaget.

Coop har sedan tidigare gått från fem format till två, Stora Coop och Coop.

– Vi tar idag ett historiskt steg när vi på Coop Butiker & Stormarknader går från 240 till 400 butiker. Netto har på ett skickligt sätt byggt upp ett starkt butiksnät i södra Sverige, som vi nu ser fram emot att satsa på och utveckla vidare som Coop, säger Christian Wijkström, vd Coop Butiker & Stormarknader i ett uttalande.