Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Gäller inte likhet inför lagen transportnäringen?

Utomnordiska förare har gjort sig skyldiga till grova överträdelser av transportlagstiftningen men sluppit straff, skriver riksdagsledamot Thomas Morell (SD).

Ett brott är ett brott och straffet skall träffa lika. Vi är alla lika inför lagen. Men inom transportnäringen är den här viktiga principen på väg att luckras upp fullständigt.

Åtskilliga är de exempel där utomnordiska medborgare gjort sig skyldiga till grova överträdelser men likväl undgått en straffrättslig åtgärd.

Lagstiftningen kring kör- och vilotider gör inte skillnad på nationalitet utan utgår från regelefterlevnaden, likaså är det med trafikförordningen och reglerna för transport av farligt gods.

Gör sig förare eller åkeriföretag skyldiga till grova överträdelser skall de straffas utifrån det straffansvar som regleras i lagtexten.

Transportstyrelsen som utför kontroller i företags lokaler utfärdar ofta skyhöga sanktionsavgifter för bagatellartade överträdelser. Samtidigt läggs utredningar ner där utländska aktörer kör med manipulerade färdskrivare eller dubbla förarkort.

Den här situationen är helt oacceptabel. När det gäller utländska brottslingar krävs en större arbetsinsats och då väljer åklagare nästan alltid att i stället lägga ner ärendet.

För att exemplifiera: En utländsk transport stoppas av polisen och snart konstateras att föraren kör med dubbla förarkort för att kunna köra mer än tillåtet.

Att det sätter både trafiksäkerhet och den sunda konkurrensen ur spel förstår alla. Transporten var också en så kallad ADR-transport, det vill säga transport av farligt gods.

Transporten var inte skyltad som en farligt godstransport och därmed utgör den en potentiell fara för räddningstjänst och miljö vid en olycka. Är giftiga och miljöfarliga ämnen okända vid en räddningsinsats kan det få katastrofala följder.

Eftersom transporten utfördes av en utländsk aktör valde åklagaren att lägga ner ärendet trots att det var fråga om allvarliga brott mot flera lagstiftningar. Motivet var att den misstänkte lämnat landet och fortsatt utredning inte var värd mödan.

Att en svensk förare och åkeriägare skulle fått dryga böter är överskottsinformation i sammanhanget.

Det är hög tid att skapa en särskild enhet inom polisen för kontroll av den yrkesmässiga trafiken. Ett rejält tillskott av personal måste ske och gruppen skall inte tas i anspråk till reguljärt polisarbete.

Till enheten kopplas åklagare med kunskap om lagstiftningen och förmåga att driva ärenden oavsett nationalitet. I de delar där lagstiftningen inte når hela vägen skall den skärpas, det gäller inte minst beställaransvaret.

Transportstyrelsen skall omedelbart befrias från företagskontrollerna och dessa kontroller skall i stället läggas hos den grupp som utför vägkontroller.

Med en rejält rustad kontrollverksamhet kan vi på allvar angripa fusk och manipulationer oavsett nationalitet. Det kräver dock rejäla insatser från politiker som ser behovet av en kompetent kontrollverksamhet som sätter trafiksäkerhet och sunt företagande i fokus framför statistikkontroller.

Sverigedemokraterna är en garant för att driva den här viktiga frågan för den svenska åkerinäringen och dess anställda.

Thomas Morell (SD)

riksdagsledamot i trafikutskottet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel