Verksamhetsåret 2016/2017 markerade ett rekordår för Elgiganten i Sverige. Det handlar om en tillväxt på 8,8 procent till 10,8 miljarder kronor och en resultatförbättring med 13 procent till 133 miljoner kronor. Försäljningen ökade med fyra procent till totalt 35 miljarder kronor - e-handeln i sig ökade med 20 procent.

Det är en framgång som även innefattar Elgigantens nordiska distributionscenter på Torsvik.

LÄS MER:

- Det som gör att vårt nordiska distributionscenter växer är alltså att vi säljer mer, men också att vi hanterar en större andel av sortimentet här, förklarar platschef Daniel Lundby.

Istället för att leverantörerna skickar produkterna direkt till butikerna i flera olika omgångar samlas allt på lagret och distribueras sedan i större volymer till butikerna. Vilket blir mer kostnadseffektivt och genererar bättre service och ledtider, konstaterar Daniel Lundby.

LÄS MER:

Han fortsätter:

- Vi växer också eftersom e-handeln ökar.

Sammantaget betyder det att centrallagret behöver rekrytera mer folk. I augusti anställdes 32 personer på kollektivsidan och just nu pågår rekrytering av ytterligare 25 kollektivare, därtill ska sex till åtta tjänstemän rekryteras inom kort. Till högsäsongen planeras rekrytering av ytterligare minst 100 personer - via bemanningsföretag.

LÄS MER:

Den expansiva fas som Elgiganten just nu befinner sig i var en av anledningarna till att Daniel Lundby tackade ja till tjänsten som platschef från och med den första maj i år.

- I och med att vi växer skapas nya möjligheter hela tiden och jag kan hela tiden lära mig nya saker och driva större projekt, säger han.

- Det finns hela tiden nya utmaningar att ta tag i.

LÄS MER:

Till utmaningarna nu, när Elgiganten alltså går bättre än någonsin, hör att hitta rätt personal.

- Det som sker nu är en kompetensväxling, menar Daniel Lundby.

- Med mer automatisering blir delar av arbetet mer komplext. Att vara en del av Torsvik är positivt eftersom det finns mycket logistikkunskap samlat här, men det innebär också att det är en utmaning att hitta engagerade och motiverade medarbetare eftersom konkurrensen om dem är tuff.

LÄS MER:

En annan utmaning är att hantera det som skulle kunna bli den största försäljningspeaken någonsin: Black Friday, den sista fredagen i november i år.