Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Erikshjälpen öppnar butik på Asecs

På torsdag öppnar Erikshjälpen upp portarna till en ny pop up-butik på Asecs. – Syftet är att visa upp oss och att vi faktiskt är ett alternativ i köpkarusellen, säger Pedher Skoog, butikschef på Erikshjälpen i Jönköping.

Mindre secondhandbutiker i citykärnan börjar växa fram runt om i landet just för att visa upp verksamheten med deras biståndsarbete. Erikshjälpen vill på det sättet visa att man inte behöver köpa nytt och därmed också bidra till ett hållbart samhälle.

– Vi börjar komma ut mer och visa oss där människor är, säger Pedher Skoog.

Och nu öppnar alltså Erikshjälpen en ny pop up-butik på Asecs med fokus på kläder och porslin. Butiken är öppen 12-29 mars.

– Det är fantastiskt roligt att vara här på Asecs och att få chansen att nå andra kunder som inte brukar besöka oss. VI hoppas att de får upp ögonen för att man inte alltid behöver köpa nytt utan att man kan återvinna istället. På så sätt är vi snälla mot både miljön och plånboken, säger Mia Sörman, butikschef på Erikshjälpen i Huskvarna.

Förra helgen hade Erikshjälpen, för första gången, en monter på Elmias bomässa där de sålde secondhandprodukter. Där stack deras verksamhet ut bland andra, kommersiella, aktörer och fick in 25 000 kronor. Pengar de inte skulle fått in annars.

– Det är jättekul att få synas på nya ställen. På en bomässa är det ju bara nya produkter som säljs och det är mycket fokus på att spendera, så det är kul att visa upp vårt alternativ, säger Mia.

Erikshjälpens försäljning ökar och de märker ett större intresse av att köpa återvunna produkter. Kunder i olika åldrar från alla samhällsklasser känner att de vill bidra till ett mer hållbart samhälle. Förr i tiden kunde det vara lite skambelagt att köpa secondhandprodukter, men nu upplever personal på Erikshjälpen att det finns en stolthet bland deras kunder att handla på ett miljösmart sätt.