LÄS MER: Rådet: Inga mer kedjor i centrum

The Industry, nu senast Freddies

Det är bra med rotation och dynamiken leder till något bra. Det driver stadskärnan framåt. I dag börjar man tala om stadskärnans återkomst och då talar man inte bara om handeln, säger Sven–Olov Daunfeldt.

De pengar kunderna tjänar på e–handel lägger de inte sällan på att gå ut och fika, äta och roa sig. Pengarna lägger de också på mindre och nischade butiker i centrum. Sven–Olov Daunfeldt tror på en stor förändring av handeln i framtiden.

LÄS MER: Så kan cityhandeln överleva

Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk handel, förutspår också att cityhandeln kommer att växa medan köpcentra kan komma att få problem. Det märks inte ännu i Sverige men i Storbritannien och i USA börjar stormarknaderna att tappa i betydelse.

Jag tror mycket på den citynära handeln medan vi köper tråkiga saker som blöjor och sådant på nätet. Om tjugo år tror inte jag att vi vill lägga två timmar varje lördag med att åka till en stormarknad och handla. Vi kommer att vara mer noga med vad vi gör med vår tid. De tråkiga grejerna köper vi via nätet medan vi köper parmesanosten och surdegsbrödet i en liten butik i stadskärnan, säger Jonas Arnberg.

Han säger att sporthandeln har det jättetufft idag med stor konkurrens från norska XXL som pressar priserna och från E–handeln. Bokbranschen är redan digitaliserad. Nästa bransch som står i tur att bli digitaliserad, tror han, blir apoteken. Där finns det många varor som passar bra för näthandel.

Handeln som sådan kommer inte att försvinna men kunderna blir allt mer kunniga. De handlar en del på nätet och jämför priser. Men även om näthandeln med kläder växer så vill många känna på dem och prova i en butik, säger Jonas Arnberg.

LÄS MER: Två nya butiker till city

Näthandeln utpekas ofta som den stora faran mot handeln. Men Jonas Arnberg säger att det tuffaste scenariet tror man blir att näthandeln hamnar på 30 procent år 2025.

Peder Carlén, affärsområdeschef på Castellum, och fastighetsägare Ralf Ekblad säger samma sak om butiker som öppnar och sedan läggs ner.

Vi är överens om att prova nya aktörer och är beredda på att det blir en viss rotation. Man måste våga mixa och ta in nyheter. medan andra inte gör det. Besöksmässigt närmar sig Lantmätargränd och Atollen att bli ett väletablerat område med stormsteg, säger Peder Carlén.