Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fysisk handel ingen självklarhet

I lördagens JP kan man läsa om en studie som gjorts på uppdrag av Trafikverket och den nationella intresseorganisationen ”Fotgängarnas förening”, där det hävdas att handeln gynnas av bilfria städer. Den intervjuade konsulten Björn Sax Kaijser (boende i Stockholm) är medlem i nämnda fotorganisation, och man behöver inte vara raketforskare för att inse var en studie som är gjord av en fotgängarförening har sina sympatier. Märkligt också att JP intervjuar en fotgängaranhängare från Stockholm, istället för att låta utvalda personer i Jönköping diskutera ämnet.

Denne fotgängarspecialist Björn Sax Kaijser, påstår ”att målet med en framgångsrik stadskärna främst inte skall handla om att skapa gynnsamma förhållanden för handeln, utan skall skapa miljöer där människor vill vara”!! Se där ja! Det var väl det jag visste! Trots att kommunen hela tiden förnekar det, så är det den agendan de har, dvs gynnsamma förhållanden för handeln är det inte så noga med! Därför har man, på bekostnad av 19 parkeringsplatser, skapat en ”miljö” av en sandhög på en gata, några solstolar, ett bilvrak och mängder med hinder på gång- och cykelbanor! På en gatstump utan restauranger eller caféer och med utsikt mot ett hyreshus. På denna mötesplats förutsätter man att människor vill vara! För egen del tycker jag att vackra Sofiaparken precis bredvid är hundra gånger trevligare och känns betydligt mer naturlig än nämnda sandhög. Opinionen mot detta tilltag har varit hög, klar och tydlig! Detta projekt har inte efterfrågats av någon och ingen (eller väldigt få) har tyckt om det och prislappen (läs skattebetalarnas pengar) är chockerande hög.

Jag vet inte när kommunen fastställde agendan om ett bilfritt city, men jag utgår från att det var några år sedan. Då hade inte fenomenet ”näthandel” börjat skörda sina butiksoffer och staden levde på ungefär som vanligt. Men idag är spelplanen en helt annan! Idag är alla handelns cirklar rubbade. Den fysiska handelns existens är hotad och det finns ingenting någon kan göra åt det. Näthandeln går fram som ett skenande lokomotiv och krossar alla små och medelstora butiker. Kvar finns de stora kedjorna, men även de har stora problem och flera av dem har också dukat under.

Det måste anses befängt att i detta läge ihärdigt framhärda med visionen/drömmen om ett bilfritt city. Den har tagits fram i en helt annan tid då helt andra förutsättningar för handeln rådde. En promenad genom city på Ö. Storgatan talar sitt tydliga språk. Överallt tomma lokaler och döda skyltfönster – trots att området varit bilfritt i evigheter! Kanske har vi kommit till en punkt då beslutsfattarna måste börja värna handeln? Kanske är det så att man snart måste inse att tillgänglighet med bil, i alla fall i delar av staden, är ett nödvändigt konkurrensmedel för att fysisk handel skall leva vidare? Kanske är det så att vi måste välja: bilar=handel eller bilfritt=ingen handel? Kanske måste våra kommunpolitiker någon gång lyssna till handlarnas vädjanden och inte ständigt ignorera deras åsikter i total arrogans och med trygg förvissning om att alltid veta bäst.

Det pinsamma hittepåprojektet på Trädgårdsgatan bör snarast avlägsnas från gatubilden, då det är en skam för staden. Fult, dyrt och provocerande. Projektet har sjösatts utan att handeln har fått komma till tals och stadens befolkning har till stora delar dömt ut det. Ofattbart också att politikerna beviljar en summa pengar för ”utveckling av Trädgårdsgatan till sommargågata” och sedan lämnar projektet vind för våg för tjänstemän att utföra efter eget gottfinnande. Utan någon uppföljning eller kontroll av hur pengarna används. För det var väl så det var? Eller var det så att politikerna visste att det skulle bli en sandlåda där, men tvådde sina händer när stormens vågor började gå höga? Jag vill veta vem som är ansvarig för utformningen av beachprojektet på Trädgårdsgatan. Vet JP det? Vore intressant att höra hur hen tänkte, så en intervju med ansvarig tjänsteman skulle avsevärt berika debatten.

Susanne Jahrl

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel