Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gustav Juntti: Ur Brexitkaoset träder ordningen

Europa har levt med två ordningar sedan 2016. Nu är det första riktiga steget taget.

Så var vi 27. I natt förändrades ingenting och en hel världsföreställning. Vi handlar samma mat i vår butik, fortsätter älska vem vi vill och arbetar där vi tycker passar oss bäst. De flesta kan ta samma väg till sitt jobb även i dag och alla andra av årets dagar.

Ändå vet vi att allt är nytt, vi har bara inte sett det ännu. När Storbritannien nu lämnat EU är världen ny. I Gnosjöregionen funderar företagare på hur de starka kopplingarna till svensk fordonsindustri och brittisk tillverkningsindustri kommer se ut. I hela Småland funderar ungdomar och studenter över vad framtiden bär.

En formell Brexit, som gäckat EU under flera år, för med sig nya villkor. Osäkerheten är nu mindre. Att anpassa sig till verkligheten kan bli lättare. Men i strävan mot ordningen kan människan skapa kaos. Den som vill ha en perfekt utkomst måste åstadkomma så stora förändringar att det inte längre är tal om någon egentlig ordning.

I Torgny Lindgrens roman ”Ljuset” sveper en sjukdom in över byn Kadis som ligger vid världens ände. Folkets försök att rädda sig själv utlöser förvirring och laglöshet. En dag anländer Nikolavus, en kronans man, till byn. Han erbjuder att skapa ordning i världens början och slut.

Inte långt senare anländer en Magnus som utger sig vara ordningen och kronans riktige man, på jakt efter en påstådd bedragare vid namn Nikolavus som för med sig oordning. Han kallar det kaos, ett ord som får folk att rygga tillbaka.

Huvudgestalten Könik slits mellan två uppsättningar rätt och fel. Han frågar Magnus om det verkligen bara finns en lag och en ordning. ”Ja, därom kan aldrig vara någon tvekan. En rätt. En lag. En domare. Två ordningar," fastslår han, "är detsamma som förvirring.”

Men Könik förstår att byn redan har funnit ordningen. Så han förleder Magnus att Nikolavus lämnat byn genom att korsa en ofarbar älv. När Magnus prövar övergången slits han med och drunknar.

Det är i denna förvirrade och tidvis laglösa värld med två ordningar Europa levt i sedan omröstningen 2016. Inne och ute, kvar och på väg. Den förre premiärministern Theresa May och oppositionsledaren Jeremy Corbyn gick ut i världen som vore de Magnus.

De sade på olika sätt att så som folket agerat kräver korrigering, ordning och lag. Men en majoritet av folket förstod sig själva som Könik resonerar: Vi har en lag, vi har en vilja och vi har en ordning. De sökte sin Nikolavus och fann honom i Boris Johnson.

Att söka ordningen är kostsamt. Enligt uppskattningar av affärstidningen Forbes (21/1) motsvarar minskningen av Storbritanniens BNP sedan Brexitomröstningen hela den summa man betalat i EU-medlemsavgift sedan inträdet 1973. Fyrtio år av samarbete och gemensamt ökande välstånd är nu officiellt till ända. Något annat ska bli till.

Det första riktiga steg vi väntat på sedan fallet morgonen den 24 juni 2016 är nu taget. Om vi ville se en annan riktning eller om vi är nöjda spelar mindre roll. Det är i framsteget som människan kan hitta sig själv och sedan våga ta med andra i sin färd.

Politiska ledare och lagstiftande församlingar på nationell och internationell nivå behöver agera på de viljor som strömmar fram i folkets röster. Annars far vi alla illa. Vi behöver därför välfungerande institutioner som kanaliserar och omsätter våra behov till större och ordnade demokratiska samhällen.

För många har Brexit varit en långdragen och ihärdig politisk inflammation. Till sist fanns få andra alternativ än att hastigt agera och skära i kontinentens kött och blod för att förhindra en spridning av inflammationen. Nu påbörjar en konvalescensperiod och läketider.

I Kadis gav ordningen ljuset åter efter den dödliga sjukdomens mörker. I Småland, Storbritannien, Europa och världen kan människan nu slippa två motstridiga ordningar. Hon kan vända sig utåt och ta sin plats i världen i anspråk. Ordningen kan aldrig finnas utan kaoset. Och ur kaoset träder ordningen.