Förmånscyklar beskrivs som en skattepliktig förmån cyklar erbjuds till anställda inom den offentliga sektorn,

Men jag känner inte till att det finns något bolag som vänder sig helt till den privata sektorn och kanske är vi först, säger Björn Ekholm.

Tillsammans med kompanjonen Anders Borste, både med många års erfarenhet i finansvärlden och företagande, började tankarna gro om ett helt nytt koncept med Mullsjö som bas.

Att cykla till och från jobbet och även därutöver har blivit en viktig fråga i samhället, inte minst med tanke på miljö- och hälsoeffekterna men också kostnader. Vad vi nu har gjort är att i stort kopierat ett upplägg likt hem PC uppläggen på 1990-talet, säger Björn Ekholm.

Bolaget har under flera månader tecknat avtal med ett antal större och även lokala cykelleverantörer, från Trelleborg i söder till Stockholm som effektivt kan leverera cyklar av de mest kända varumärkena. Flera större företag har också kontaktats för att bearbeta marknaden.

Vi känner att vi är på rätt väg och är nu redo att dra i gång på allvar. Och går det riktigt bra kommer vi vara i behov av fler kollegor, säger Björn Ekholm.

Han berättar också att avtalen som kan tecknas normalt löper över tre år och medarbetaren betalar en månadsavgift som varierar beroende på val av cykel och tillvalstjänster som exempelvis försäkringsskydd och service. När avtalet har löpt ut kan den anställde antingen lämna tillbaka cykeln eller köpa loss den för ett aktuellt marknadsvärde.