Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

HV71 guldfavorit i SDHL: ”Jag känner ingen press”

På måndagen höll SDHL sin upptaktsträff inför säsongen. HV71 kommer att gå långt i slutspelet till våren – i alla fall om man ska tro lagets seriekonkurrenter.

På fredagen och lördagen spelar HV71 sina två första SDHL-matcher för säsongen, då Leksand borta står på programmet båda dagarna. I söndags föll HV i en träningsmatch mot konkurrenten Linköping, men sett över en hel säsong i serien förväntas laget tillhöra toppskiktet.

HV71 fick tillsammans med den regerande mästaren Luleå flest guldtips när samtliga lags tränare på måndagens upptaktsträff i Stockholm fick tippa vilket lag som kommer att få fira guld våren 2020. Förutom HV:s tränare Lucas Frey lade SDE:s coach Shane Warschaw och Göteborgs dito Oscar Annell sina guldtips på HV71.

HV och Luleå fick alltså tre röster var och Modo, Djurgården, Brynäs och Linköping lade guldtipsen på sig själva.

– Jag känner ingen press och det tror jag inte att de andra i laget gör heller. Vi är självsäkra och har kommit ihop oss bra. Vi kommer bara att tävla för att vinna, sa HV-forwarden Julia Tylke i livesändningen från upptaktsträffen, som sändes via SDHL:s Facebooksida.

Tylke representerade HV71 tillsammans med huvudtränaren Lucas Frey, som innan han lämnade scenen sa att HV kommer att vinna SM-guldet till våren.

HV71 har värvat ett flertal stjärnspelare till säsongen 2019/2020. Bland namnen märks, bland andra, poängsprutorna Kennedy Marchment, Kaitlyn Tougas och Hanna Olsson och den skickliga backen Sidney Morin.

Noterbart i övrigt från upptaktsträffen är att SDHL för första gången har fått in en huvudsponsor. Avtalet med transportföretaget DHL, som offentliggjordes på måndagen, är enligt TT värt ett sjusiffrigt belopp.

– Vår ambition har hela tiden varit att hitta en huvudsponsor, men det har varit minst sagt svårt. Så det här betyder jättemycket, säger Angelica Lindeberg, kommersiellt ansvarig på SDHL, till TT.