Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Dyrt för resenär när olika tågaktörer har olika system

 
Perspektiv
Visa alla artiklar

Den 22 december skulle vi åka med Krösatåget för första gången, tur och retur till Halmstad, och läste att man kunde köpa biljetter på Pressbyrån. Jag ville ha duo/familj men fick svar av tjejen i kassan att det inte gick utan det fick bli två vuxenbiljetter, som jag dessutom fick betala 54 kronor i bokningsavgift per styck för.

På tåget frågade konduktören varför vi köpt så dyra biljetter när vi kunde åka på duo/familj?

Jag kontaktade då Pressbyrån i Halmstad och där kunde man köpa duo till Jönköping?

Efter att ha ringt Pressbyrån på Resecentrum i Jönköping, där de vidhöll att vi inte kunde åka duo, tog jag kontakt med JLT och fick följande svar på mail:

”I vårt län köper man biljetter ombord på tåget och inte hos någon av våra återförsäljare, medan i Hallands länstrafik har de andra regler att man ska ha köpt biljetter innan man kliver på tåget. Därför kan det ha blivit fel när ni köpte biljetter från Pressbyrån för de säljer sjna biljetter som funkar i våra Krösatåg som färdbevis, där av priset. Vi vill förtydliga följande så det inte råder missförstånd för kommande resor med Jönköpings länstrafik: Pressbyrån i Jönköping är en av många återförsäljare som endast säljer våra produkter och erbjuder tjänster som laddning av värde- och periodkort. Man kan alltså inte förboka resor med våra produkter hos dem. Pressbyrån i Jönköping säljer också i sin tur SJ-biljetter för dem som vill boka resor. Det som är ytterst tråkigt i ert ärende är att säljaren i kassan inte meddelade att man som resenär faktiskt kunde köpa en duo/familj-biljett ombord på Krösatåg. Vad detta berodde på är oklart, men vi utgår från att kassören saknade kunskap om detta. Vi beklagar för de problem som uppstod och hoppas att era framtida resor med oss är till belåten.”

Jag tycker det är så fruktansvärt dåligt och vi känner oss lurade både av Pressbyrån och JLT, men vill upplysa andra så de inte råkar ut för samma sak.

Missnöjd resenär

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel