Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Fördubblad avgift för slamtömning

I mellandagarna kom en nyårshälsning från Avfallsbolaget som innebär att alla som köper tjänsten att tömma våra slambrunnar (7 500 stycken i kommunerna) blir väsentligt dyrare under 2021. Det kommunala bolaget har hittat på att man skall ta ut nya avgifter under det nya året. Troligen har inte politikerna i bolagsstyrelsen upptäckt detta, inte heller fullmäktigeledamöterna i kommunerna som är gemensamma ägare av Avfallsbolaget.

En av de nya avgifterna är ”Avgift för slangdragning” med 190 kr/10 m, med detta avser man ur ett arbetsmiljöperspektiv, vara ett nytt tungt problem för chauffören/slangdragaren som inte funnits tidigare. De moderna slamsugningsbilarna är utrustade med anordningar som trycker ut slangarna vilket innebär att chauffören går med en styrdosa på magen och styr med andra handen slangen på marken mot brunnen. Placering av brunnar och infiltrationsanläggningar är gjorda i samråd med den kommunala myndighetsutövande Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen.

Sanningen är nog närmare att man inte anpassat inköpta slamtömningsfordon till verkligheten i obygden det vill säga på landsbygden i till exempel Mullsjö kommun. Förr i tiden då det lilla entreprenörsbolaget i Mullsjö kom med traktordragen tank med stora hjul, backade intill brunnen, sög upp slammet och körde vidare utan att lämna ett spår i gräsmattan. Därefter var det en entreprenör från Falköping som glatt, trevligt snabbt och proffsigt tömde brunnen vid överenskommen tidpunkt vilket innebar på för- eller eftermiddagen ett förutbestämt datum.

Nu för tiden kan inte June Avfall avgränsa tiden till mindre en viss vecka. Planering? Nytt är också krav på vägar fram till avloppsbrunnarna, de skall vara 3,5 meter breda och ha en bärighetsklass 2 (större vägar) och tåla tunga fordon upp till 28 000 kilo (motsvarar vikten av 17 personbilar) samt att man skall tillhandahålla stora vändplatser för dessa fordon. Hur ska dessa vägbreddningar och förbättringar skall lösas, med frågor om servitut och ägarförhållanden, troligen med nya vägbidrag från kommunen? Många kunder måste dessutom byta ut sina brunnslock på grund av vikten.

För vår del kommer kostnaden för slamtömning att fördubblas utöver de höjningar som skett sedan 2018 då Avfallsbolaget bildades. Både politikerna Habo och Mullsjö kommuner befarade ökade kostnader för kommuninnevånarna redan innan avfallsbolaget bildades, grundtanken var effektivisering och gemensamma vinster i miljöhanteringen. Rådhus AB har skrivit ett ”Särskilt ägardirektiv June Avfall och miljö AB” vilket borde vara styrande för avfallsbolaget vad gäller effektivitet och ekonomi.

Om avsikten från politiken är att ytterligare pungslå de som har fastigheter i obygden (på landet) samt dessutom har bland de högsta nätavgifterna i landet för El, saknar fiberuppkopplingar, kommunala vägar, gatljus, bär ansvar för eget vatten, är det bättre att öppet uttala detta för kommuninnevånarna innan nästa val.

Johan Eriksson

fastighetsägare i norra delen av Mullsjö kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel