Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

JP Ledare: Frys behovsprövningarna för LSS

OPINION. Kommuner saknar kompetens och har inte råd att hantera utsatta människor i behov av stöd enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Om detta råder nästan full enighet bland partierna i riksdagen.

Att det inte ska råda delat ansvar för LSS mellan staten och kommunerna är dock något som har bred uppslutning.

I dag används LSS-beslut som en kommunal budgetregulator, vilket leder till personliga tragedier när människor som haft omfattande stödbehov under i stort sett hela sina liv plötsligt finner sig avskurna från samma stödinsatser de även fortsatt är beroende av, utan att någonting har förändrats med deras personliga förutsättningar och deras dagliga behov. För både de funktionshindrade och deras familjer är de drakoniska besluten som meddelar att individer efter ett helt liv av nödvändigt stöd får klara sig själva är livsomvälvande, grymma och oftast helt oförståeliga.

I ett välfärdsland är det orimligt att människor som skaffar barn som råkar födas med allvarliga livsbegränsningar ska behöva bli vårdare livet ut.

Därtill är det absurt att som anhörig behöva ge sig in i en 15-ronders byråkratisk boxningsmatch med den kommunala byråkratin för överklagande och nya ansökningar när det i praktiken saknas anledning till omprövning utifrån det faktiska läget.

Därmed inte sagt att det inte finns allvarliga problem med LSS som måste åtgärdas. I höstas kunde Nationellt underrättelsecentrum i en rapport konstatera att marknaden för personlig assistans är brottsutsatt. Granskningen visade att felaktiga tidsredovisningar, arbetskraftsexploatering, folkbokföringsbrott och handel med arbetstillstånd innebär allvarliga svagheter i det nuvarande systemet. Bland annat kunde rapporten även påvisa att det inte sällan finns en direkt koppling mellan migration och exploatering av arbetstagare i avancerade brottsliga upplägg.

Men att ett system är utformat på ett vis som möjliggör brottsligt utnyttjande är en sak, att sätta familjen Mattsson i Jönköpings kommun på ändan en helt annan. Efter 37 års behov av daglig insatser med 14 timmars assistans om dagen, fick deras i dag 42-åriga son under förra året reda på att hans behov bara en vecka senare beräknades vara noll timmar. Sedan dess inväntar familjen ett beslut från förvaltningsrätten.

Från socialnämnden i Jönköping uttrycks det att det finns en önskan om att kunna fatta generösa beslut, men att dagens lagstiftning inte medger det. Från intresseorganisationen Riksförbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning kommer dock råd om att se över de lokala vägledningarna och föreskrifterna. Om en månad presenteras en översikt av vägledningen för socialnämnden vars resultat kommer att ha stor betydelse för de med behov av assisstans i Jönköping.

Samtidigt är det den pågående statliga utredningen med en översyn av LSS som kommer att ha störst påverkan. Tills dess att en tydlig nyordning är på plats, där kommuner inte ska behöva tolka lagstiftningen som en plikt att säga nej, borde samtliga befintliga LSS-stöd automatiskt fortgå utefter rådande nivå om det finns dokumenterat behov. Det är det enda humana.

JP 7/4-21