Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ledare: Nu måste busstrafiken komma igång igen

Man kan tycka att åtgärder som anses tillräckliga i livsmedelsbutiker borde duga även på bussar i stadstrafik. Men nu måste stadstrafiken i Jönköping snarast igång igen.

OBS! Denna ledartext publicerades innan Arbetsmiljöverket gjort inspektion och det stod klart att området närmast chauffören i bussarna skulle spärras av och trafiken börja rulla igen under tisdagskvällen.

Vid 13.30-tiden på tisdagen stod fortfarande människor vid busshållplatser runtom i Jönköping och väntade förvånat. Då hade chaufförerna slutat köra för en och en halv timme sedan. Nyheten om Kommunals skyddsstopp i staden hade kablats ut över hela landet.

Människor kom inte till sina jobb eller hem därifrån, människor missade möten, människor kom för sent till att hämta sina barn från förskola och fritids. Om ett syfte var att visa stadstrafikens betydelse som livsuppehållande maskineri i samhällskroppen så gick poängen hem snabbt och tydligt.

Kommunal har alltså lagt skyddsstopp för stadstrafiken i Jönköping. Chaufförerna vid trafikentreprenören Keolis känner sig inte tillräckligt skyddade mot det nya coronaviruset. Trots att på- och avstigning vid dörren närmast chauffören är förbjuden sedan flera veckor.

Kommunal menar att resenärer kommer för nära chauffören, framför allt i samband med betalning, och är rädda att chaufförerna kan smittas och i sin tur föra smittan vidare.

Fackförbundet har avvisat skyddande plexiglas som en acceptabel åtgärd för att skydda chaufförerna. Det är annars en lösning som har blivit mer eller mindre standard för personal som bemannar kassan i livsmedelsbutiker. Plexiglas i kombination med stark och tydlig uppmaning till resenärer att i möjligaste mån köpa biljett i förväg hade varit en åtgärd som legat väl i linje med smittskyddsåtgärder inom andra verksamheter. Kommunal bör kunna svara på varför åtgärder som duger i livsmedelssektorn inte duger i busstrafiken.

Fackförbundet anser att sätena närmast chauffören ska stängas av och att all biljettförsäljning ombord ska stoppas. Facket menar att det är Jönköpings Länstrafik snarare än Keolis som bromsar, medan länstrafikbolaget inte anser sig kunna lägga sig i samtalen mellan parterna.

Det håller inte. Helt bortsett från att utförarens kontrakt går ut i sommar och incitament för att behålla uppdraget därför saknas så bör beställaren ta ett ansvar för att upphandlad trafik kan levereras även under en pandemi. Trafiken får inte stanna upp för att det anses ogörligt att föra samtal mellan relevanta parter.

Just nu kan både Kommunal och Keolis peka ut Länstrafiken som syndabock. Keolis kör busstrafik även i Göteborg, Stockholm, Karlstad och Dalarna och där har åtgärder liknande dem man vill se i Jönköping vidtagits, enligt TT. Det tyder på brist på dialog mellan aktörer inom en verksamhet ser liknande ut på de flesta håll i landet. Tyvärr är det just nu resenärer i Jönköping som drabbas, vilket inte borde ha skett.

Nu bör Länstrafiken skyndsamt se till att busstrafiken kan komma igång igen genom att stänga av sätena närmast chauffören och stoppa biljettförsäljning på bussen tills Arbetsmiljöverket har sagt vilka åtgärder som är nödvändiga på längre sikt.

Om trafiken fortsätter stå stilla och Arbetsmiljöverket ger chaufförerna rätt kommer det att vara Länstrafiken som står med hundhuvudet. Att det gick så långt som att skyddsstopp infördes är redan ett nederlag som inte utan vidare går att bortförklara med att det är en sak mellan entreprenören och chaufförernas fackförbund.

Fotnot: Vid 16-tiden på tisdagen kom besked om att trafiken återupptas efter att alla bussar installerats med avspärrningsband.