Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Monologmöte är inte dialog

 
McDonalds-tvisten i Huskvarna
Visa alla artiklar

DEBATT. I förra veckan hade stadsbyggnadskontoret kallat till ett dialogmöte om bygglovsärendet för McDonalds på Norrängen. Tyvärr blev det inte något dialogmöte utan ett monologmöte. Vi var oerhört många som hade skickat in frågor och jag kan konstatera att det inte var någon som fick sin fråga besvarad.

Kommunen hänvisar hela tiden till gällande plan som är från 1966. Den kom till när området låg i Hakarps kommun, det vill säga före kommunsammanslagningen.

Stadsbyggnadschefen hänvisade hela tiden till gällande plan. Undertecknad upplevde det som om medborgarnas åsikter var av underordnad betydelse. Planen är 55 år gammal och i den står att betecknat område endast får användas för ändamål rörande bensinstation och motorservice. Att då föreslå en snabbmatsrestaurang är ett helt annat ändamål och borde strida mot gällande plan.

Sedan planen kom till så har det hänt en hel del som Jönköpings kommun bör ta hänsyn till om man vill vara trovärdig. Men det är tydligen lättare att leva i gamla sanningar och ”städa” av en gammal plan än att inse att världen är förändrad.

En annan märklighet är att det inte gjorts någon utredning om trafiken. När planen kom till på 60-talet körde cirka 4 000/dag fordon på E4:an vid det aktuella området. Senaste trafiksiffrorna från Trafikverket visar på 11 000 i norrgående och 10 500 i södergående. Kommunens redogörelse för trafiken var att man tittat på trafiken på Grännavägen där det i dag går cirka 4 000 bilar/dag och att det ska öka med 1 200 fordon. Men hallå: McDonalds vill ju ha trafiken från E4. Hur många tillför det i området? Rimligtvis måste detta utredas.

Hur ska personalen nå sin eventuella arbetsplats? Många av de anställda är oftast unga utan egen bil och kollektivtrafiken existerar knappt på Norrängen. Här får vi nöja oss med regiontrafiken och den går vardagar 2 gånger per timme fram till cirka klockan 23 på måndag - torsdag och fredagar cirka 01. Lördagar och söndagar en gång per timme och cirka 1 timme längre än på fredagar. När de byter tidtabell i juni så kommer vi här inte kunna åka buss direkt in till Jönköpings centrum utan måste byta buss vid Erik Dahlbergsgymnasiet cirka 1,5 kilometer från Jönköpings centrum.

Hur ska det fungera för de som ska arbeta på McDonalds? Visserligen skulle man flytta nordligaste hållplatsen på Grännavägen till en plats precis vid McDonalds. Det kommer att innebära blockering för trafiken från trevägskorsningen cirka 10 meter norrut.

När man tittar på nybyggnadskartan så kan jag konstatera att de flesta p-platser ligger på prickad mark. Det är väl inte en liten avvikelse? Var ska bussar och långtradare parkera? Enligt gällande plan betecknas punktprickad mark av att det inte får bebyggas. Menar stadsbyggnadskontoret att p-plaster inte är byggnation?

Min sammanfattning av ”mötet”, som var ett spel för gallerierna, var att man från kommunens sida har bestämt sig att bevilja bygglov och de som inte vill ha byggnationen får överklaga.

Lena Walhlgren

Boende i Brunstorp, Huskvarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel