Det lät precis som flyglarmet, alldeles för högt för att vara ett tåg som bara körde förbi, berättar Frida Larsson som precis lagt sig när tutandet startade.

Hon berättar att det först tutade med några sekunders tystnad emellan för att sen bli allt längre mellan ljuden innan det avtog helt.

Sociala medier fylldes snabbt av frågor och spekulationer. Flera skrev att de blev rädda och att det lät som ett krigslarm.

De flesta spekulationer landar ändå i att det måste vara ett tåg som fått stopp och att lokföraren tutar för att varna annan trafik.

Men om det var en lokförare som behövde hjälp, varför inte tuta morsekod då? Säger Frida Larsson.

På Trafikverket, som ansvarar för tågtrafiken i Sverige känner man inte till det inträffade.

Det senaste tåget passerade Habo 22.40 och vi har inga rapporter om olyckor eller driftstopp, säger Oliver Kraft på Trafikverket.

Om ett tåg tutar länge beror det nästan alltid på att det är någon på spåret, men i det här fallet måste det ha varit något annat som lät.

Men flera Habobor som Jönköpings-Posten har varit i kontakt med såg ett godståg som kom backande från Mullsjöhållet. En av dem är Martin Sköld som bor alldeles vid järnvägen. Både han och hans fru vaknade av att tåget tutade. Det började långt bort och tutade i några sekunder, sedan tystnade det och sedan började det tuta igen samtidigt som det närmade sig Habo station.

Först tänkte vi oj, det måste vara något på spåret så vi gick upp och då såg vi att det var ett backande godståg, berättar Martin Sköld.

När tåget kom i jämnhöjd med stickspåret tystnade det äntligen. Martin Sköld tänker att den troliga förklaringen till tutandet är att föraren inget såg, det var ett långt tåg, och ville varna medan tåg backade in mot stickspåret. Han finner det mycket intressant att Trafikverket inget vet om att ett stort godståg kom backande en lång sträcka mitt i natten.

En annan läsare som hört av sig bor också alldeles bredvid järnvägen och hon såg hur tåget mycket mycket sakta rörde sig in mot stationen efter att först ha gjort en kraftig inbromsning. Också hon berättar att tuten var jättehöga och höll på en stund med lite mellanrum.

En tredje läsare skriver att det inte var tåget som tutade utan VMA-larmet (Viktigt Meddelande till Allmänheten) som höll på en bra stund efter att tåget passerat.

Räddningstjänsten har inga uppgifter om något larm. Polisen har fått ett samtal om tutandet, men de har ingen förklaring.

I Habo kommun tycks det inte heller vara någon som känner till vad det är som orsakat tutandet.

Flera tjänstemän har hört ljudet och har diskuterat det, men ingen verkar veta vad det kan ha varit.