Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Perlenberg: Ge Vy chansen att leverera bra busstrafik i Jönköping

Artikel 16 av 17
Resekaoset med Vy
Visa alla artiklar

OPINION. Kollektivtrafik är en kärnverksamhet inom den regionala verksamheten – men det är inte alldeles säkert att regionen bör driva en verksamhet som bäst drivs av företag som har specialkompetens just av en särskild form av trafik.

I Jönköping har det norska bussbolaget Vy mötts av kritik från chaufförer och facket Kommunal efter en mindre än imponerande start på sin drift av stadsbusstrafiken. Vänsterpartiets regionråd Mikael Ekvall har till och med försökt ta tillfället i akt att ta ett privat bolags skakiga driftstart som intäkt för att anbudsförfarandet helt ska slopas till förmån för att länstrafiken ska ta över driften. Men vänsterpartistens skamlösa försök att attackera marknadsfriheten blir avslöjande givet att den förra leverantören Keolis var en uppskattad arbetsgivare och utförare.

Själva poängen med att lägga ut drift på privata leverantörer är att regionen ska kunna välja bort bolag vid nästa anbudsrunda om det inte uppfyller kraven som ställts. Det räcker med att kolla på kollektivtrafikbolaget Göteborgs Spårvägar för att få en skräckbild av hur svårt det är att göra upp med bolag som behålls i kommunal regi i all evighet. Korruption, katastrofala upphandlingar och en verksamhet som kämpar med havererade arbetsmiljöstrukturer vittnar om farorna med att inte emellanåt erbjuda de anställda nya villkor och förutsättningar.

Region Jönköpings läns uppgift är att leverera den bästa och billigaste kollektivtrafiken för regioninvånarna. Med en kollektivtrafik som drivs i offentlig regi och aldrig får chansen till nystart är det närmast en garanti att misstag och missförhållanden inte får en rimlig chans att förbättras.