Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Quiz ska stoppa felringningar till 112

SOS-alarm och Polismyndigheten har skapat ett webb-baserat quiz för att minska antalet felringningar till nödnumret 112 och för att öka kunskapen om vilka andra samhällsnummer som finns.

Varje år kommer det över tre miljoner samtal till nödnumret 112, men vart tredje samtal borde ha gått till något annat samhällsnummer eller inte ringts alls. För att fler ska lära sig att ringa rätt och få kunskap om vilka samhällsnummer som finns har SOS alarm och Polismyndigheten skapat ett quiz.

Quizet 112-utmaningen går ut på att välja rätt telefonnummer till det scenario som beskrivs. I Sverige finns det fyra olika samhällsnummer, det som flest känner till är 112 för akuta händelser. För att komma i kontakt med polisen vid icke-akuta händelser ringer man 114 14 och för att få sjukvårdsrådgivning ringer man 1177. Det nummer som nog minst antal personer är bekanta med är 113 13 som är det informationsnummer man ringer vid kriser eller stora händelser.

– Om man till exempel känner röklukt men inte ser någon rök eller brand så kan man ringa 113 13 istället för att ringa räddningstjänsten. Men det är nog inte så många som vet det, säger Fredrik Norlindh Flak, presstalesperson på SOS alarm.

Att minska antalet felringningar till 112 är viktigt eftersom det tar tid från de personer som befinner sig i akuta situationer.

– Direkt när någon ringer 112 inleds en intervju om vad som hänt, om det visar sig att det inte är akut så försöker man ändå hjälpa personen rätt. Men det tar onödig tid från de som behöver snabb hjälp, säger Fredrik Norlindh Falk.

Han menar att många av de felringningar som görs inte görs med ont uppsåt utan kommer av oro och stresspåslag och då ringer man det nummer som är närmast till hands.

Testa quizet här: https://112utmaningen.se