Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Recension: Emma Knyckare – Årets mama bryter normer

Emma Knyckare har tryckt av och påbandspelare i Tankesmedjan, haft sitt eget radioprogram på P3, dykt upp itv-rutan åtskilliga gånger och häromsistens släppte hon boken ”Hit med flaskan”- om livets härligheter med föräldraskap. Här är bokens syskon och scenföreställning.

Årets mama - om familjeliv, underliv och kärlek, är en mix av stå-upp-föreställning, fars och cabaret: Scenen ser ut som vilket familjevardagsrum som helst med Ikea-möbler, bilmatta, rislampor och lådvin. Charmigt och bitvis uppfriskande ärligt, men framför allt rått och öppet varvas Emmas kommentarer och självironi om föräldralivet (tonvikten på underlivet) med musiknummer och fotografier.

Skratten kommer ur blivande humorklassiker som ”graviditetsappen”, ”kejsarsnittet” och”vaginalföderskan” och de obligatoriska lokalskämten flörtar med publiken som Knyckare får med sig från första stund. Hon har sagt i en intervju att det är svårare med stand-up än radio då det är en dialog mer än monolog – men det ä rjust dialogsekvenserna med publiken där Knyckare får vara spontan och kvicktänkt som blir de mest briljanta. I de (läs med Göteborgsdialekt nu) ”gör-sköj” ordvitsarpartierna hade förberedelser i form av två flaskor rödtjut krävts för maximal uppskattning.

Med sig har Knyckare husbandet, eller snarare familjebandet, bestående av svägerskan Matilda Sjöström och hennes partner Joakim Fritzner. Tillsammans gör de alla tre lysande musikaliska insatser, men vissa av numren är tomgångsputtrande transportsträckor till nästa skämt. Bandets närvaro och reaktioner ger dock en autenticitet och humor som får mig att önska en inbjudan till nästa familjemiddag.

Den långsiktiga behållningen av Årets mama är hur mästerligt Knyckare skalar bort alla typer av normer kring familjekonstellationer och faktum blir: om vi alla haft en liten Emma Knyckare bakom tvättkorgen undersmåbarnsåren kanske vi ”njutit” mer av tiden.