Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Regeringen beredd införa förarbevis för vattenskoter: ”Angeläget att vi får en tydligare reglering av vattenskotrar”

Artikel 7 av 11
Sommarproblemet: Många slår larm om vattenskotrar
Visa alla artiklar

Regeringen är beredd införa förarbevis för att köra vattenskoter. Men infrastrukturminister Tomas Eneroth vill inte lova när en sådan förändring kan ske.
– Så snart som möjligt, säger han till TT.

Polis, kustbevakning och lokalföreningar har i flera året lyft problemet med vårdslösa vattenskoterförare. I Jönköpings-Posten har de senaste veckorna skrivits flera artiklar om hur körning med jetskis och vattenskotrar skapat oro på både Munksjön och Vättern. Senast på lördagen berättade ett vittne i tidningen om att ett par vattenskoterförare kört med ”full gas mitt bland folkmassorna” under fredagen.

TT skriver nu att sjöpolisen i Stockholm ställer sig frågan varför ingen lagstiftning kommit på plats än.

– Att politikerna inte gjort något än tycker jag är jättemärkligt, det här är ett återkommande problem som har pågått i närmare tio år, säger Johan Skogfeldt, gruppchef på sjöpolisen, till TT.

LÄS MER: Polisen om diffusa läget på Vättern: Dessa regler gäller för vattenskotrarna som drar fram

Nu säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att han är beredd att driva frågan – fyra år efter att en utredning tagit ställning till frågan. Han bedömer också att det finns stöd i riksdagen för nya regler.

Eneroths tolkning av den tidigare utredningen är att remissinstanserna hade stora invändningar om att förarbevis även skulle behöva införas för fritidsbåtar.

– Men jag öppnar nu för att gå snabbare fram och införa förarbevis enbart för vattenskotrar eftersom vi ser en ökning av antalet fordon, säger Tomas Eneroth.

LÄS MER: Jönköpingsbo varnar för vilda västern på Vättern: ”Händer en olycka blir det kaos”

Han lyfter också fram att regeringen förra året införde en åldersgräns på 15 år för att köra vattenskoter. Men i Transportstyrelsens statistik om olyckor verkar barn inte vara den främsta riskgruppen, istället är de flesta som råkat illa ut män i 40-årsåldern.

– Åldersgränsen var en viktig signal när den infördes för att tala om att inte barn ska kunna framföra motorstarka fordon vilket det handlar om, men det är också viktigt att jobba vidare med förarbevis, säger Eneroth.

TT: Du sa redan förra året att du var beredd att införa förarbevis. När kan man förvänta sig lagstiftning?

– Så snart som möjligt, vi bereder förslag och bereder frågan om att kunna införa förarbevis.

TT: Kommer lagstiftning i år?

– Så snart som möjligt är min utgångspunkt. Jag tycker det är väldigt angeläget att vi får en tydligare reglering av vattenskotrar, svarar Eneroth.

Lucas Brischetto/TT / Jönköpings-Posten

LÄS MER: Vattenskoterförare misstänks för vårdslöshet: ”Skapar enorm otrygghet”

LÄS MER: Så har Munksjön blivit ett laglöst vatten – trots ilskan mot vattenskotrarna: "Vi förstår att det finns en oro"