Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Staffan Eklöf (SD): Tändsticksmuseet bör inte vika ner sig

DEBATT. Tändsticksmuseet i Jönköping har fått kritik för stereotypa bilder av människor från andra delar av världen i sitt utställningsmaterial och att museet inte har skildrat de indiska arbetarnas villkor när det har skildrat de svenska arbetarnas. Detta har Jönköpings-Posten kunnat berätta om på nyhetsplats (27/2).

Nog finns stereotypa bilder bland tändsticksaskarna, men frågan är väl om det finns ett enda riktigt perspektiv. Jag anser att problemet med de strömningar som är så starka idag är att de just fokuserar på ett enda narrativ och letar efter bara detta i det material som är aktuellt. Materialet kommer oftast ur en komplex verklighet, såsom tändsticksmuseets samlingar som spänner över ett århundrade, många människor, sammanhang och situationer. Självklart kan man om man letar finna tecken eller i alla fall indikationer på missaktning och rasism i ett så stort material. I det materialet finns naturligtvis tecken och indikationer på allt möjligt annat.

När västerlandet mötte världen i Jönköpings tändstickor fanns naturligtvis ett intresse för det exotiska. Det varierande utbudet av motiv från hela världen är ett tecken på det, men det var inte nödvändigtvis en aggressiv exotism. Det verkar också finnas tecken på att man ville tillfredsställa nyfikenhet. Det fanns säkert också företagsmässiga skäl som hängde ihop med att de skulle säljas överallt, som påverkade utseendet på askarna. Okunskap och oförmåga att gestalta människor från andra delar av världen och samtidigt göra gestaltningen sådan att köparen förstod att det handlade om en person från ett visst land, kan naturligtvis också ha spelat roll. Försök själv så får du se hur svårt det är.

En metod som i ett komplext material från verkligheten letar efter ett enda narrativ och anser att det är bevisat när ett tecken på det hittas, innehåller ett metodfel. Det är ju först när alla konkurrerande förklaringar har motbevisats på ett systematiskt sätt, som slutsatsen kan styrkas något så när.

I dag möter västerlandets öppna och demokratiska kultursyn världen. En kultursyn där betraktaren är viktig och där det är viktigt att ge utrymme åt dennes egna reflektioner möter en ny kultursyn där ett enda budskap ska förmedlas och besökarna uppfostras.

Det är viktigt att komma ihåg att i ett pluralistiskt samhälle är det inget brott att inte påtala varje gång det finns en misstanke om ett kolonialt missaktande perspektiv. Vi kan inte ha en situation där alla museer berättar samma historia. I så fall blir det lika tråkigt som det var att gå på museer i de forna kommuniststaterna.

Den kritik som museet har fått är en del i en större rörelse och i andra sammanhang kan den ha mer aggressiva inslag med totalitära anspråk på narrativ och sanning. Detta gynnar inte minoritetsgrupper. Tändsticksmuseet bör inte vika ner sig för auktoritära krav från något håll. Dessutom är det generellt en god idé att inte slukas av samtiden, vare sig på 1800-talet eller i dag.

Staffan Eklöf (SD)

Riksdagsledamot

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel