Som så många andra affärsidéer startade Seekly som ett sätt att lösa ett par problem som Oscar Meivert och Richard Orrebrant själva hade upplevt.

Vi ville förändra informationskedjan där man fick reda på saker som hände där man befann sig, inom de områdena man är intresserad av, säger Oscar Meivert.

Tillsammans skapade de appen Seekly, där den som har ett evenemang kan lägga in det, och den som vill få veta vad som händer inom ett visst område kan få reda på det. 2015 blev de listade som en av årets hetaste startups av Veckans affärer.

Det var inte självklart för Oscar Meivert att starta eget företag direkt efter sin examen, men förr eller senare.

Jag är en sådan person som har mycket idéer som gillar att skapa och bygga saker.

Han är nöjd med det han har fått med sig från Jönköping International Business School, JIBS, och framför allt med det nära samarbetet mellan högskolan och Science Park.

Det har gett mig en bra plattform, viktiga kontakter framöver. Kompetenta människor som lär ut relevanta kunskaper.

Till en början fokuserade Seekly AB på Jönköping med omnejd. Men efter att ha börjat ett samarbete med Stampen Media Group, ett mediehus med verksamhet i Västsverige, så har deras geografiska område ändrats något. De har även utvecklat sin originalidé.

Vi började med att gå mot slutanvändare men vi insåg ganska snabbt att man behöver en stark part i ryggen.

Stampen hade inte ett välfungerande kalendarium med event, nöje och annat på sina sajter berättar han.

Som ett led i en digitaliseringsstrategi så snappade de upp vår teknik och valde oss som samarbetspartners.

De har diskussioner med flera aktörer om liknande samarbeten och Oscar Meivert tror att det första årets intensiva arbete kan ge frukt nu. Fortfarande är det samma grundidé, vem som helst kan lägga in händelser - och användarna får notiser om vad som händer inom deras intresseområden.

Det kan vara Olle Karlsson här borta på hörnet som vill ut och jogga. Och så kan andra intresserade få en pushnotis om det.