Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Turistbyråer ska självklart finnas

Besöksnäringen är en viktig inkomstkälla för många länder. 25 % och mer av BNP i södra Europa och på god väg mot 3 % i Sverige. Det handlar om miljarder för turistindustrin. Därför ska vi fundera noga på hur vi tar emot våra besökare från när och fjärran. Då är en turistbyrå en självklarhet!

När vi så själva nästa sommar år 1 e.Kr. (efter korona!) gör en biltur i Tyskland och svänger in i en stad som Dresden, vad kan vi hitta på? Då kanske vi ramlar på en tysk Infopoint: Hello Dresden! Där hittar vi en stadskarta med många tips om matställen och hotell. Minsann finns här också en HM-butik och IKEA. Men välbekanta Semperoperan och filharmonien har väl sommarstängt förstås liksom fotbollens Dynamo Dresden.

Vad övrigt då? Låt oss leta upp Turistbyrån! Där vet man självklart besked om konserter, utställningar, friluftsbad och allt annat smått och gott för en främling. Lika förväntat och självklart borde det vara för Jönköping.

Leif A Jansson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel