För bara några dagar sedan sammanställde polisen statistik över antalet anmälda kapellskärningar i Jönköpings län. Det visade sig klart och tydligt att det är en brottslighet som verkar ökar.

Under årets första fyra månader anmäldes 45 sådana brott i polisområde Jönköping, att jämföra med 26 anmälningar vid samma period 2019.

– Det är faktiskt bedrövlig, sa polisens presstalesperson Thomas Agnevik på fredagen då man samma morgon fått ytterligare två anmälningar.

Den första gällde Hyltena vid E4 där en förare upptäckte inbrottsförsöket i lastbilen vid 08-tiden på morgonen.

– Det var inget som verkar fattas där, sa Thomas Agnevik.

I det andra fallet var det en chaufför vid rastplatsen Västra Jära vid riksväg 40 som upptäckte att någon eller några brutit sig in i containrar på flaket. Plomberingen var uppklippt och någon hade även tagit sig en titt i kartonger inne i containern.

– Där är faktiskt en rastplats som har kameraövervakning så vi får se vad vi kan hitta när vi har granskat filmerna, sa Thomas Agnevik.

Det var oklart om något hade försvunnit.

Polisen har svårt att få tag i gärningspersoner kring kapellskärningar.

– Även om vi stoppar bilar med misstänkt gods måste vi kunna styrka att det verkligen är stöldgods och varifrån det är stulet.

Samtidigt tycks brottet vara enkelt att utföra.

– Ja, det rullar runt hundratusentals kronor på lastbilarna och det verkar som om det bara att åka och hämta.

Vissa bilar har lasten så dåligt skyddad att det bara är en gummiduk som täcker.

– Då räcker det med en mattkniv. Sedan är det vara att snitta upp och titta om det är något intressant att ta. Det verkar som om de tycker att det är ett smörgåsbord där det bara är att plocka åt sig.

Föraren vet sällan vad som finns på lasten och hur mycket som i så fall har stulits. Ofta upptäcks inte stölden förrän chauffören ska ge sig iväg på morgonen eller i värsta fall inte förrän man är framme och ska lasta av godset.

Intresset från åkerierna kunde vara större att satsa på säkerhet.

– Det verkar som om det finns en lösning att ersätta alla dessa förluster. Jag förstår inte detta, säger Thomas Agnevik.