Ett sätt att skapa starkare band till Jönköping är att delta i lokala samtal, till exempel det stora framtidsseminarium som hölls på Spira under onsdagen - då näringsliv, offentlig verksamhet och akademi möttes för att prata digitalisering.

Läs mer:

Tomas Lyckedal, vice vd i Dreamhacks ledningsgrupp, var en av talarna under eftermiddagen under titeln ”Här vill vi arbeta 2030”. Han ler och säger att han inte riktigt kan lova att han vet var och hur alla vill jobba i framtiden, men att han kan säga ett och annat om den målgrupp Dreamhack har - killar mellan 15 och 35 år - och om själva fenomenet Dreamhack förstås.

Jag har inte alla svar, men vet lite om vilka drivkrafter de här killarna har. Vilka idéer som Jönköping ska använda sig av för att positionera sig är inte vår sak, men kanske kan vi ge förslag, tips och råd. Jag är också här för att lära och lyssna, säger han.

Läs mer:

Tomas Lyckedal säger att han själv, som är född 1985, är en del i den generation som kallas för The Millennials - de som är uppväxta med en mobil i handen och dator på rummet. De födda år 2000 och framåt representerar ytterligare en generation, men gränsen är flytande.

Tomas Lyckedal beskriver The Millennials som en ständigt uppkopplad generation. Arbetsmarknaden är global - det spelar inte så stor roll var de sitter rent fysiskt. Arbetet är på så sätt gränslöst i både tid och rum.

Läs mer:

Det är också en generation med nya idoler (digitala) och en ny sorts populärkultur (gaming), en generation som driver på ett skifte inom sportens värld där e-sporten växer snabbt och utmanar traditionell sport. En generation där en person framför en dator, med extremt små omkostnader och miljonpublik, konkurrerar med de stora mediehusen.

Det är den här generationen som är morgondagens arbetskraft. Det är det här som Jönköping har att förhålla sig till.

Läs mer: