Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vätterhem hjälper sina hyresgäster i coronakrisen

 
Coronaviruset 2020
Visa alla artiklar

Kommunala bostadsbolaget Vätterhems hyresgäster som är över 70 år ska få hjälp med att handla eller att få någon att prata med. – Några hyresgäster vill kanske att någon ringer och pratar lite och frågar hur de mår, säger Hanna Törnqvist, hållbarhetschef på Vätterhem.

Bostadsbolaget har 8 630 hyresgäster och av dem är 1 870 över 70 år. Det är med andra ord 20 procent av hyresgästerna. Därför har Vätterhems hållbarhetsavdelning fått i uppdrag av krisledningen att se vad de kan göra för de hyresgäster som är 70+ och som kanske sitter isolerade hemma på grund av coronaviruset.

– Vi tog inspiration av alla goda krafter som finns i samhället och tänker att vi ska kroka arm med dem. För Jönköpingsområdet finns det en ”bank” med volontärer. Det kan vara listor på volontärer från Svenska kyrkan, hyresgästföreningen eller andra organisationer. Där finns det personer som sagt att de gärna skulle vilja hjälpa till på olika sätt i coronakrisen. Vi tänker ta kontakt med personer därifrån och så sköter vi administrationen, säger Hanna Törnqvist.

Brev till alla 70–plussare

Men först ska alla 70–plussare som bor i någon av Vätterhems lägenheter få ett brev i brevlådan med en enkät att kryssa i om de vill ha hemservice.

Det kan handla om att någon hjälper till med att handla mat, bära ut sopor eller göra andra brådskande ärenden. Ett alternativ kan också vara att man gärna vill att någon ringer varje dag och pratar lite och frågar hur man mår. Det sista alternativet är om hyresgästen vill ha kontakt med sina grannar via en digital app. Ett alternativ som Hanna Törnqvist är mer osäker på om åldersgruppen nappar.

– Vi skickar ut breven på svenska, engelska och arabiska. De hyresgäster som vill ha hjälp kan fylla i enkäten och lägga svaret i ett medskickat kuvert med ett identitetsnummer. Sedan tar vi kontakt med volontären, säger Hanna Törnqvist.

Hur gör ni om det är många hyresgäster som vill ha hjälp?

– Blir det ett jättestort tryck får vi på hållbarhetsavdelningen också hjälpa till, säger Hanna Törnqvist.