Annons
Vidare till jp.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Vi ser allvarligt på det här"

En skola i Örnsköldsvik har fått massiv kritik av eleverna. Patrik Wigelius är utbildningschef på koncernen.

– Det är ett misslyckande varje gång den här typen av synpunkter kommer in och det är klart att elever och personal ska må bra på sin arbetsplats och skola.

Patrik Wigelius är utbildningschef och ser allvarligt på situationen på ÖPG. Han har åkt upp från huvudkontoret i Göteborg till Örnsköldsvik vid två tillfällen för att träffa elever och personal.

– Om en elev eller annan personal har synpunkter på verksamheten är det klart att vi ser allvarligt på det. Mitt jobb i det läget är att bilda mig en uppfattning om situationen.

– Det är naturligtvis jätteviktigt att elever och personal får ha synpunkter och att kritiken får komma fram. Men det är viktigt att den ska komma fram på rätt sätt, mot både ledning, personal och elever. Vi ska lyssna och ta till oss.

Patrik Wigelius har pratat med både fackförbund och elever. Nu håller han på med en sammanställning av uppgifter från skolan. Däremot är det en process att göra en sammanfattning av allt.

– Det görs inte på en dag. Vi lyssnar på detta och man blir illa berörd vem det än är som far dåligt på skolan. Jag blir nästan personligt berörd utav det men det är ingenting man vänder på direkt.

Patrik Wigelius har anställningstryggheter och ett avtal som gäller vilket gör att situationen tar tid att behandla.

– Jag måste bilda mig en uppfattning och försöka komma fram till någon form av åtgärdspaket, men i det stora hela är situationen trist. Det är jäkligt trist att de ska behöva protestera.

Att den här typen av protestlistor skickas in är inte så vanligt, men däremot allvarligt.

– För mig hade tio personer varit en väsentlig del också.

– Det kan jag inte svara på i dagsläget. Men det här kommer leda fram till ett antal åtgärder och det borde kunna vara färdigt 3-4 september. I varje fall borde vi ha kommit ett steg närmre då.

Den största problematiken enligt Wigelius är informationsbrister.

– Någonstans är informationen en viktig bit i detta. Eleverna måste kunna ta till sig den informationen och en del i det ligger i att man inte förstått varandra så jag tror att en del i kritiken tas bort redan där.