Nils Blom, avdelningschef data på Elgiganten A6, trycker igång en Playstation 4 och börjar navigera genom långsamma menyer. Den nya vågens VR-teknik är fortfarande så färsk att den går betydligt långsammare än annan elektronik. Men den säljer som smör.

Det har gått över förväntan. Att det blev årets julklapp har varit en hjälp.

Årets julklapp utses av HUI Research, ett marknadsanalysföretag som ägs av Svensk Handel. Målet är att rikta julhandelns uppmärksamhet mot en särskild produkt. På nationell nivå sålde Elgiganten 1700 procent fler VR-headset i december, när utmärkelsen presenterats, jämfört med oktober. Inför mellandagsrean gapar hyllorna tomma.

Det har sålt så mycket att det tog slut, i princip, säger Nils Blom.

Över hela A6 center ser man en försäljningsökning under december.

Julhandeln är inte slut än, och de definitiva siffrorna kommer i vår, men det jag kan säga är att december verkar något bättre än förra året, säger Lars Bröms, centrumchef.

Även i city har försäljningen gått bra. Jesper Steen, VD på Jönköping City, är nöjd.

Butikerna rapporterade att de sista dagarna gick jättebra. Julen låg som den gjorde och ändå var det fullt drag hela dagarna.

Märkte ni något särskilt som stack ut?

Man slås av att det sätter igång senare och senare, 21-23 december var extremt intensiva. P-husen fulla mitt på dagen en vardag, så brukar det aldrig vara.