Sedan januari 2012 har en grupp studenter jobbat frenetiskt med att ta fram en solbil som ska utmana om förstaplatsen i World solar challenge i höst. Det är den första solbilen från Sverige.

Tävlingen startar i Darwin i Australien och går genom fyra klimatzoner innan den avslutas i Adelaide 300 mil senare.

Solceller, motor, kaross och hjul. Nu är allt på plats i den högteknologiska bilen och den första delen av äventyret är avklarad.

Obarmhärtig hetta

För resan genom Australien kommer att bli tuff. På motorvägen genom den röda kontinenten kommer förarna att samsas med trafik, vilda djur och en obarmhärtig hetta.

– I hytten blir det 50 grader varmt, så vi kommer att träna genom att spela rallyspel på datorn och ha en värmefläkt i ansiktet, säger Kim Larsson, som är en av tre förare.

Annons

Elin Svensson och Sofia Wånge ska också ratta solbilen och de intygar att en hel del arbete lagts ner på säkerheten.

– Vi kommer att köra i 85 km/h och inne i hytten har vi en störtbur som är extra tjock. Ingen glasfiber ska kunna splittras mot föraren vid en krasch, säger Elin Svensson.

Förarna kommer att turas om att köra och gör endast pass om fyra timmar åt gången under en dag.

Teknik i frontlinjen

Solbilen, som kallas Natural Magic Energy, efter en av sponsorerna, ska nu testköras i Jönköping innan den hamnar i en container på ett lastfartyg med destination Australien.

En mängd företag har gått in som sponsorer för projektet och vissa har även varit viktiga samarbetspartner när studenterna funderat kring det bästa sättet att bygga bilen på.

– Vi ligger verkligen i frontlinjen när det gäller ny teknik och det här är ett sätt att visa att solenergi fungerar, säger Tanja Lundberg.

Projektet har kostat runt fyra miljoner kronor. Nära två miljoner har gått till material och komponenter. Hela bilen väger omkring 130 kilo, motorn har en maximal effekt på fem kW och ska kunna snitta 85 km i timmen.